بازگشت

اثبات امامت از حديث ثقلين


حضرت اباعبدالله عليه السلام نقل كرد: روزي از حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام از معناي حديث «ثِقلين» سئوال شد.

حديث 46

قال الامام الحسين عليه السلام: سُئِلَ أَميرُ الْمُؤمِنيْنَ عليه السلام، عَنْ مَعْني قَوْلِ رُسُولِ اللهِ صلي الله عليه وآله: «إِنِّي مُخَلِّفُ فِيكُمْ اَلثِّقْلَيْن: كِتابَ اللهِ، وَ عِتْرَتِي. مَنِ الْعِتْرَةُ؟.

فقال: أَنَا، وَالْحَسَنُ، وَالْحُسَيْنُ، وَ الأَْئِمَّةُ التِّسْعَةَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن، تاسِعُهُمْ مَهْدِيُّهُمْ وَقائِمُهُمْ، لا يُفارِقوُنَ كِتابَ اللهِ وَ لايُفارِقُهُم حَتَّي يَرِدُوا عَلي رَسُولِ اللهِ صلي الله عليه وآله حَوْضَهُ».

امام حسين عليه السلام فرمود: از حضرت علي عليه السلام معناي حديث «ثِقلين» سئوال شد كه رسول خدا فرمود: «من در ميان شما دو چيز گرانبها باقي مي گذارم، كتاب خدا و عترت من».

معناي عترت چيست؟. حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام پاسخ داد:

(هدف از عترت، من و حسن و حسين، و نه امام از فرزندان حسين مي باشند كه نهمين آنان، مهدي و قائم امامان مي باشد، آنان از قرآن و قرآن از آنان جدا نمي شود تا در كنار حوض كوثر بر رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم وارد شوند). [1] .


پاورقي

[1] عيون أخبار الامام رضا عليه السلام ج1 ص60 حديث 25، اعلام الوري ص375، بحار الأنوار ج36 ص373 حديث2.