بازگشت

وحدت اسلامي


پيامبر اكرم (ص) براي ايجاد وحدت و برادري اسلامي سعي و كوشش وافي مبذول مي فرمود ولي معاويه از طرق مختلف مخصوصا از طريق احياي تعصبات قبيله اي و وادار كردن شعراي قبايل بر هجو قبيله رقيب و خانواده هاي آنان وحدت اسلامي را ريشه كن مي كرد تا جائي كه يزيد اخطل يكي از شعراي زمان بني اميه انصار و مردمي كه رسول خدا (ص) را در مدينه جاي دادند و حمايت كردند هجو مي كند.

اگر در اشعار شعراي اموي دقت شود روشن ترين اثرات آن همان قذف و هجو قبايل و خانواده هاي رقيب آنان است. در اشعار شعراي معاصر اموي كمترين اثري از فضائل انساني و آثار خوب اجتماعي و اخلاق اسلامي ديده نمي شود.

حسين (ع) براي احياي آثار و اخلاق اسلامي قيام كرد.

و نيز اختلافاتي كه بين اعراب اصيل و موالي بوجود آوردند كه عرب كتابهائي در انتقاد بر موالي يعني اقوامي كه از ايران و ساير كشورهاي غيرعربي در عراق و كشورهاي عربي زندگي مي كردند تصنيف و تأليف كردند و بر عكس موالي كتابهائي عليه اعراب نوشتند كه اين حركت بر خلاف مقررات و موازين اسلامي بوده و وحدت اسلامي را مختل مي كرد.