بازگشت

تعداد شهداي كربلا


تعداد سپاهيان امام عليه السلام در برخي منابع 500 سوار نظام و صد پياده. [1] .

برخي 45 پياده صد سواره [2] در مورد عدد سپاهيان و شهداي حسين در منابع تاريخي معتبر و مستند به قرن هاي اول و دوم و سوم اختلاف ديدگاه فراوان به چشم مي خورد كه چه معروف و مشهور 72 از ياران حسين عليه السلام به شهادت كه برخي منابع نيز همين تعداد را مي نويسند. [3] و نيز سرهايي كه به كوفه ارسال شده 72 سيدند [4] ليكن اين عده امار با مستند تاريخ سازگار ندارد. برخي تعداد شهدا 87 نفر تن ذكر مي نمايند. [5] .

ملاحظه مي كنيد كه اختلاف ديدگاه فراوان است. يك پژوهش تاريخي را مي طلبد كه بتواند تعداد افراد را به طور تقريبي مشخص نمايد. در اين بخش ‍ اساس افرادي را كه به تابلوهايي كه در كنار مرقد حضرت در پايين پاي امام عليه السلام است نگاشته شده اند آورده مي شود كه تعداد آنها البته با تعداد معروف هفتاد و دو تن همخواني ندارد.

علي بن الحسين، عبد الله بن الحسين عبد لله بن علي، عثمان بن علي، جعفر بن عثمان، محمد بن امير المومنين، قاسم بن الحسين، عبد الله بن الحسن، ابوبكر بن الحسن الزكي، عون بن عبد الله بن جعفر، محمد بن عبد الله بن جعفر، عبد الله بن مسلم بن عقيل، احمد بن مسلم بن عقيل، محمد بن سعيد بن عقيل، عبد الرحمن بن عقيل، جعفر بن عقيل، ابو الحتوف العجلاني، ابو ثمامد عمرو بن صائدي، ابراهيم بن حصين ازدي، انس بن حارث الكاهلي، اسلم مولي الحسين، انيس بن معقل الاصبيحي، ام وهب بنت عبده، ادهم بن اميه العبدي، اميه بن سعد الطايي، برد بن خظر همداني، بشر بن عمر حضرمي، بكر بن حي التيمي، سليمان بن مالك البجلي، شبيب بن عبد الله النهشلي، شبيب بن مولي الحارث الهمداني، شيعه من حنظله التيمي، شوذب بن مولي شاكر، الضرغامه بن مالك التغلبي، عابس بن شبيب الشاكري، عبد الرحمن الارحبي، عبد الرحمن الانصاري، عامر بن مسلم العبدي، عبد الرحمن بن عروه غفاري، عبد الرحمن البزني، عبد الرحمن المسعود تيمي، عبد الله بن بشر الخثيمي، عبد الرحمن بن عروه الغفاري، عائذ بن المجمع العائدي، عبد الله بن عمير الكلبي، عبد الله بن يزيد العبدي، عقبه بن الصلت ابجهي، عماره بن حسان الطائي، عمرو بن جناده الانصاري، عمار الدالاني، عمر بن جندب حضرمي، عمر بن صعصعه الضبيعي، جابر بن الحجاج، جبله بن علي شيباني، جناده بن كعب الانصاري، جناده بن الحارث السلماني، جندب بن حجير الكندي، جون بن حوي، جوير بن مالك التيمي، حر بن يزيد رياحي، حجاج بن بدر صدري، حجاج بن مسروق الجعيفي، الحلاس بن عمرو راسبي، الحرث بن نبهان، حبيش بن قيس النهيمي، حنظله بن اسعد الشبامي، الحارث بن امرو القيس، خالد بن عمرو بن خالد، خباب بن عامر التيمي، راقع بن عبد الله ازدي، زاهر بن عمر، زهي بن سليم الازدي، زياد بن عريب الصائدي، زهير بن قين البجلي، سالم بن عمر الكلبين، سالم بن مولي عامر، سعد بن الحراث، سعد بن عبد الله، سعيد بن عبد الله المتفي، سواد بن منعم التهيمي، سويد بن الختيمي، سيف بن الحارث الجابري، عمران بن كعب الاشجعي، عمر بن مطاع الجعفي، عمير بن عبد الله الدئلي، قاسط بن زهير التغليمي، القاسم بن حبيب الازدي، قره بن ابي قره غفاري، قعنب بن عمرو النمري، قيس بن مسهر الصيداوي، كردوس بن زهير، كنانه بن عتيق التغليبي، مالك بن عبد بن الربيع، مجمع بن عبد الله العائذي، مجمع بن زياد الجهيمي، مسعود بن حجاج تيمي، مسلم بن عوسجه اسدي، مسلم بن كثير الاسدي، منجح بن سهم، الموقع بن ثمامه الاسدي، مقسط بن زهير التغليبي، نافع بن هلال الجملي، نعمان عمر الراسبي، نصر بن ابي نيزير، نعيم بن عجلان الانصاري، وهب بن الحباب الكلبي، واضح بن مولي الحارث السلماني، يحيي بن سليم المازني، يزيد بن حصين الهمداني، يزيد بن معقل الجعفي، يحيي بن الهاني العروه، الهناف بن المهند افراسبي، عمرو بن الخالد الازدي.

اسامي نامبرده كه بيش از صد نفر مي باشند برخي احتمال تكرار در آنها نيز وجود دارد گرچه احتمال تعدد نيز مطرح است، اكثر اين تعداد و در همان مكان شريف پايين پاي حضرت به صورت دست جمعي به خاك سپرده شده اند. ليكن در عين معيار اين كه اسامي اين افراد در اين مكان نگاشته شده روشن نيست، زيرا اگر منظور افرادي است كه در اين محل دفن شده اند، اسامي برخي افراد ديده مي شود كه قبر آنها اين محل نيست مانند حر بن يزيد رياحي و مانند قيس بن مسهر كه در كوفه به شهادت رسيد. و اگر منظور شمارش تمامي افرادي است كه در ركاب حضرت به شهادت رسيده اند برخي از فرادي در بين اين اسامي ديده نمي شود مانند حبيب بن مظاهر، مسلم بن عقيل، هاني بن عروه و...

در هر صورت آنچه بر اساس منابع اكثر ياران حضرت كه همراه حضرت به شهادت رسيده اند در پايين پاي حضرت مدفون هستند كه نزديكترين آنان به حضرت علي اكبر مي باشد. [6] البته دو تن از شهداي كربلا جداگانه به خاك سپرده شده اند. يكي حبيب بن مظاهر كه بالاي سر حضرت اندكي جلوتر از حضرت مدفون است و ديگري حر در اطراف شهر كربلا مدفون مي باشد علت ان مشخص نيست. شايد علت ان تصميم خانواده وي بوده است كه خواسته جنازه را در ان محل به خاك سپارد.


پاورقي

[1] مروج الذهب، ج 3، ص 61.

[2] بدايه ولنهايه، ج 8، ص 197.

[3] طبري، ج 4، ص 650.

[4] همان، ص 651، فتوح، ج 5، ص 113.

[5] مروج، ج 3، ص 61.

[6] ارشاد، ج 2، ص 126.