بازگشت

برداشتهاي عاشورا


ما مي بينيم در طول تاريخ، برداشتها از حادثه كربلا خيلي متفاوت بوده است. قبلا اشاره كردم كه مثلا برداشت دعبل خزاعي از شعراي معاصر حضرت رضا عليه السلام، برداشت كميت اسدي از شعراي معاصر امام سجاد و امام باقر عليه السلام با برداشت مثلا محتشم كاشاني يا ساماني و يا صفي عليشاه متفاوت است، آنها يك جور برداشت كرده اند، محتشم جور ديگري برداشت كرده است، ساماني جور ديگري برداشت دارد، صفي عليشاه طور ديگري و اقبال لاهوري به گونه اي ديگر. اين چگونه است؟ به نظر من همه اينها، برداشتهاي صحيح است (البته برداشتهاي غلط هم وجود دارد، با برداشت هاي غلط كاري نداريم) ولي ناقص است، صحيح است ولي كامل نيست صحيح است يعني غلط و دروغ نيست، ولي يك جنبه آن است. [1] .


پاورقي

[1] حماسه حسيني، ج 1، ص 292.