بازگشتي به اسلام
مناسب است از مجالس عاشورا در جهت تأكيد بر ضرورت بازگشت به اسلام و احكام و شعائر آن استفاده شود چنانچه اشاره شد لنين گفته بود: «كربلا را نابود كنيد» و در حدود يك قرن پيش گلادستون رئيس بريتانيايي در مجلس عوام انگلستان گفته بود: «اگر مي خواهيد در كشورهاي اسلامي پايدار و گامهايتان استوار باشد بر شما باد كه قرآن را از زندگاني مسلمانان خارج و از سفر حجّ آنها ممانعت كنيد» و امروزه خود شاهديم كه چگونه غربيها و دشمنان دين به هر دو خواسته خود جامه عمل پوشانيده اند.
حج را به كاروانهايي كوچك و بيگانه از هم در زماني معيّن و روزهايي اندك محدود نموده و با مراقبت شديد از سوي جاسوسها و مأموران امنيّتي محصور ساخته اند كه ديگر نه آشنايي و شناختي ميان مسلمانان است نه تبادل نظراتي، نه كنفرانسي و نه انديشه اي براي حل مشكلات مسلمانان و نه... هيچ در كار نيست.
و حج از عنوان «قِيَاماً لِلْنَّاسِ» [1] و از اينكه در پرتو اتّحاد و تسليم امر دين بودن مسلمانان «لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ...» [2] تا حدّ زيادي تهي گرديده است.
در كنار اينها حرمهاي مطهّر خاندان رسالت عليهم السلام و ياران آنان و ديگر آثار به جاي مانده از صدر اسلام را ويران و از ميان برداشتند و حج را - و هر موسم ديگر - به پايگاهي براي اختلاف و نزاع و خصومت ميان مسلمانان تبديل كردند [3] و مسلمانان را از احكام و دستورات حيات بخش قرآن كه سعادت جاودانه به دنبال دارد، دور ساختند.
اخوّت اسلامي را به بند كشيدند تا جايي كه امروزه اهل هر منطقه در منطقه ديگر خارجي و بيگانه است، امّت واحده اسلامي را تكه تكه كردند تا آنجا كه مسلمانان به صورت امّتهاي متعدّده و محدود به حدود جغرافيايي درآمده اند كه هرگز خالق متعال چنين حكم و قانوني بر آنها نازل نفرموده است.
آزاديهاي اسلامي را خفه كردند و ديگر مجالي براي اظهارنظر براي سخن گفتن و براي ارائه فكر و برنامه باقي نگذاشته اند.
قوانين باطل و دروغي را وضع و به مورد اجرا گذارده اند كه بمانند زنجير انسانها را اسير و از انجام هر حركت و كوششي در جهت عمران و آباداني، در تجارت، زراعت، صنعت، سفر و اقامت و در ساير شئون و نيازهاي زندگي بازداشته است.
مشورت در انجام كارها و شئون حكومت را منتفي كردند كه اكنون حاكمان و سردمداران به افرادي مستبد تبديل شده اند ديگر نه انتخابات آزادي در كار است و نه مؤسّسات زيربنايي براي حفظ و صيانت حكومت از بيراهه رفتن و استبداد در حكم.
هر گونه سازماندهي، انسجام و تشكّل در هر بُعدي از ابعاد را منع كردند و آن را به عنوان يك معضل و مشكل سياسي و اجتماعي در كشورهاي اسلامي به مردم القا كردند كه ديگر اثري از احزاب آزاد - كه تضمين كننده حقوق انسانها مي باشد - برجاي نيست و تنها يك حزب و يك شخص حاكم است و حق همان است كه او اراده كند. [4] .
حرامهاي خدا را حلال و مباح دانستند مانند: شراب، گوشت خوك، فحشا، موسيقي، ربا و ساير محرّمات الهي.
قوانين و احكام پروردگار متعال در كتاب آسمانيش قرآن كريم را به فراموشي سپردند مانند: «اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَةٌ» [5] و «اِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» [6] و «يَضَعُ عَنْهُمْ إصْرَهُمْ وَ الأغْلالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» [7] و «أَمْرُهُمْ شُوري بَيْنَهُمْ» [8] و «مِنْ كُلِّ شَي ءٍ مَوْزُونٍ» [9] و در حديث شريف است: (نَظْمِ أَمْرِكُمْ) [10] و در آيه مباركه است: «اِنَّمَا الخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الأنْصَابُ وَ الاَزلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ» [11] و «اِنَّ السَّمْعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤَادَ كُلُّ اُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً» [12] و «أَحَلَّ اللَّهُ البَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبَا» [13] .
اكنون بر ما لازم است تا مجالس عاشورا را وسيله اي براي پايداري و پافشاري در بازگشت احكام اسلام و آيات قرآن و راهنماييهاي هدايتگر خاندان عترت طاهره عليهم السلام به جامعه اسلامي قرار داده و بهره اي وافي و كافي از آن ببريم.
پاورقي
[1] حافظ ايمان، اتحاد و نگهبان مصالح دين و دنياي مسلمانان بودن، سوره مائده: آيه 97.
[2] در آن منافع «دنيوي و اخروي» خود را شاهد باشند، سوره حج: آيه 28.
[3] مؤلّف عالي مرتبه در کتاب «الحج بين الامس و اليوم و الغد» مشکلاتي را که در برابر مسلمانان در مراسم حج ايجاد گرديده و اين نکته که حج در سابق چگونه بوده و حال به چه شکل درآمده و نيز راهحلهاي پيشنهادي جهت بهبودي ساختار کنوني حج و راههاي بهرهبرداري صحيح و دقيق از اين تجمّع عظيم ديني را تبيين و تشريح نمودهاند.
[4] مرجع عاليقدر و مؤلّف والا مقام در کتابهاي ارزشمند: «الفقه: الحرية» و «الفقه: السياسة» و «الحرية الاسلامية» و «الشوري في الاسلام» و «ممارسة التغيير» و «السبيل الي انهاض المسلمين» و «لماذا تأخّر المسلمون» و «انقاذ المسلمين» و «من أوّليات الدولة الاسلامية» احکام حياتبخش براي جامعه اسلامي و امّت مسلمان را به تفصيل مورد بررسي و تدقيق قرار داده است.
[5] در حقيقت مؤمنان برادر يکديگرند)، سوره حجرات: آيه 10.
[6] اين امّت شما امّتي واحد است، سوره انبياء: آيه 92.
[7] قوانين پر درد و رنجي که به جهل همانند زنجير بر خود آويخته بودند را برميدارد، سوره اعراف: آيه 157.
[8] کارهاي خود را به مشورت همديگر انجام ميدهند، سوره شوري: آيه 38.
[9] هر چيز را مناسب و موافق با حکمت قرار داديم)، سوره حجر: آيه 19.
[10] بر شما باد به نظم و انسجام در کارهايتان، بحارالانوار: جلد 42، صفحه 256.
[11] شراب و قمار و بتها و تيرهاي قمار همه پليد بوده و از کارهاي شيطاناست، پس از آنها دوري جوييد، سوره مائده: آيه 90.
[12] به درستي که گوش و چشم و دل همه در پيشگاه پروردگار متعال مسئولند، سوره اسراء: آيه 36.
[13] بيع و تجارت را خداوند حلال و ربا را حرام فرموده است، سوره بقره: آيه 275.