بازگشت

مقدمه


واژه اصلاحات ، مفهومي گسترده دارد، هنگام تعريف اين واژه ، مي توان از آن توصيف ميزان اصلاحات و مقصد و مقصود را فهميد.

امام حسين (ع) مخالفت خود با حكومت يزيد و خروج از مدينه را گام اصلاحي ناميد و عملاً اصلاحات در جامعه ديني را آغاز نمود. در اين جا به چند نكته بايد توجه شود:

ابتدا بايد دانست كه اصلاحات در برابر افساد (تخريب ) انحراف و كج روي است وبراي اصلاح جامعه اي چند چيز ضروري است : فهم دقيق از انحراف و چگونگي برخورد با آن و سپس معيار و محور و هم چنين ابزار اصلاحات .

امام حسين (ع) در عصر خود از دانش بسيار بالايي در تشخيص انحراف و كج روي در حكومت و جامعه برخوردار بود. اگر به ابعاد (بيان ) امام در مسائل حكومت (جامعه ) و روحيات مردم آن زمان توجه شود، كوچك ترين نقصي در فهم امام از جامعه شناسي (مردم شناسي ) دين شناسي و حكومت نمي توان يافت . امام اين فهم دقيق (حركت اصلاحي ) را آغاز نمود كه ابزار آن امر به معروف و نهي از منكر، طريقه و روش اش سنت پيامبر(ص) و علي (ع) و لازمه اش پايداري و استقامت و شهادت است :

«انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي اريد الي امر بالمعروف و نهي المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي بن ابيطالب (ع)».