بازگشت

اصلاح همه جانبه


مصلحان غربي و غرب زده بر اين باورند كه اصلاح دين يعني بازگشت به تجارب ديني ، نه بازگشت به تماميّت دين .

اما اصلاحات امام حسين (ع)، بر خلاف تجربه گرايان - كه با تحويل و تنزل دادن دين به تجربه ديني ، فقط يك بعد از دين را اخذ كرده و ادعاي بازگشت به آن را دارند -اصلاحات همه جانبه و چند بعدي بود.

آن حضرت با قيام خويش در صدد اصلاح تمام جوانب دين از جمله معارف ، شعاير، اخلاقيات ، ارزش ها، احكام و مناسك ديني بود چرا كه در زمان ايشان ، هم عقايد مردم سست و متزلزل شده بود، هم احكام الهي رو به تعطيلي مي رفت و هم ارزش ها واخلاقيات ديني به دست فراموشي سپرده شده بود.

بر اساس عقيده تجربه گرايان ديني ، كه گوهر دين را تجربه ديني قلمداد مي كنند و ساير ابعاد دين مانند بعد معرفتي ، اخلاقي و... را در حاشيه و صدف دين قرار مي دهند، اصلاح در عقايد، اخلاقيات و... دين ، لازم نيست ؛ چرا كه اين ها اموري عرضي محسوب مي شوند.

اما امام حسين (ع) با اصلاحات همه جانبه خويش ، نشان داد كه نبايد گذاشت هيچ بعدي از دين دچار آسيب و آفت شود و در صورت آسيب پذيري ، بايد در صدد اصلاح آن برآمد.