خلق هاشمي و خلق اموي
عقاد مي گويد: «و لم يكن لبني امية... و منا عم الحياة» [1] بعد مي گويد: حسين عليه السلام و يزيد نمونه ي كاملي از دو فاميل بودند با اين اختلاف كه حسين عليه السلام واجد جميع فضائل هاشمي بود ولي يزيد صفات خوب امويها را نداشت.
پاورقي
[1] ص 56 [و برعکس، بنياميه را نصيب قابل توجهي از اخلاقيات نمونه و شمائل ديني نبود، و در مقابل بنيهاشم در ميان آن خاندان مقام نبوتي پيدا نشده بود که به مناقب آن ببالند چنانکه فرزندان آنها (بنيهاشم) به مناقب نبوت خاندان خويش افتخار ميکردند، يا حداقل دست آنها را بگيرد و آرام آرام آنها را به سوي صفاتي سوق دهد که با اين صفات موجود در آنها تفاوت داشته باشد و به مزايايي بکشاند تا جاي آن مزايايي را که در بنيهاشم بود پر کند... و حال آنکه پيش از ظهور نبوت و پس از آن خلق و خوي عملي آنها که ناشي از بهرهگيريهاي تجاري و مطامع سياسي بود بر آنها حاکم بود. از همين جهت در ميان بنيهاشم سراني به آن اخلاقيات شريف مشهور شدند و در ميان بنياميه سراني به اين خلق و خوي ننگين. از آنان (بنيهاشم) صفات بردباري و صبر و آزمودگي و تيزهوشي و خوش فکري انتشار يافت، چنانکه از اينان صفات حيلهگري و آز و راحتطلبي و خوشگذراني شهرت گرفت.].