بازگشت

تحريفات معنوي حادثه ي كربلا


در اين بحثي كه درباره ي «تحريفات در واقعه ي تاريخي عاشورا» كرديم، در جلسه ي اول عرض كرديم كه به طور كلي تحريف بر دو قسم است: تحريف لفظي و قالبي، و ديگر تحريف معنوي و روحي؛ و عرض كرديم اين تاريخچه ي با عظمت كربلا كه به دست ما افتاده است هم دچار تحريف لفظي شده است، يعني ما از خودمان برگ و سازهايي بر پيكره ي اين تاريخ بسته ايم كه چهره ي اين تاريخ با عظمت و نوراني را تاريك و ظلماني و قيافه ي زيباي آن را زشت كرده ايم، و نمونه هايي در اين زمينه عرض كردم، و هم متأسفانه اين حادثه ي تاريخي در دست ما تحريف معنوي پيدا كرده است، كه تحريف معنوي از تحريف لفظي صد بار خطرناكتر است. آنچه كه سبب شده است كه اين حادثه ي بزرگ براي ما از اثر و خاصيت بيفتد تحريفات معنوي است نه تحريفات لفظي؛ يعني اثر سوء تحريفات معنوي از اثر سوء تحريفات لفظي بيشتر است.