بازگشت

تطبيق برخي آيات بر اميرمؤمنان


امام حسين عليه السلام علاوه بر تطبيق بعضي آيات شريفه بر اهل بيت عصمت عليهم السلام برخي ديگر از آيات را خصوصاً بر اميرمؤمنان علي عليه السلام تطبيق مي كرد و مي فرمود: اين آيه در شأن مولا علي عليه السلام نازل شده است. در اين جا چند مورد از آنها را ذكر مي كنيم:

الف) امام عليه السلام در تفسير آيه شريفه «تراهم ركّعاً سجّداً» [1] ؛ «آنان را در حال ركوع و سجود بسيار مي بيني»، فرمود: اين آيه شريفه در شأن علي بن ابي طالب عليه السلام نازل شده است. [2] .

ب) همچنين امام باقر عليه السلام، از امام سجاد عليه السلام، از جدّش نقل مي كند كه وقتي آيه شريفه «و كلّ شي ء أحصيناه في امام مبين» [3] ؛ «و همه چيز را در كتابي روشنگر برشمارده ايم، بر پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نازل شد، ابوبكر و عمر از جاي برخاستند و گفتند: اي رسول خدا! آيا امام مبين، تورات است؟ فرمود: نه. عرض كردند: انجيل است؟ فرمود: نه. سؤال كردند: قرآن است؟ فرمود: نه. در اين هنگام اميرمؤمنان عليه السلام وارد شد. پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم به علي عليه السلام اشاره نموده و فرمود: امام مبين، اين است. حقّا كه او همان امامي است كه خداي تبارك و تعالي علم هرچيزي را در آن به شمار آورده است. [4] .

ج) امام مي فرمايد كه از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم درباره آيه «طوبي لهم و حسن مآب» [5] سؤال شد. پيامبر فرمود: اين آيه درباره اميرمؤمنان علي عليه السلام نازل شده است و «طوبي» درختي است در خانه علي كه در فردوس مي باشد و هيچ ميوه اي از ميوه هاي بهشتي نيست، مگر آن كه در آن خانه موجود است. [6] .

د) حارث بن اعور به امام حسين عليه السلام گفت: فدايت شوم اي فرزند رسول خدا! مرا از فرمايش خدا در كتاب خويش خبر ده كه مي فرمايد: «و الشمس وضحها» [7] منظور چيست؟ فرمود: «ويحك يا حارث ذاك محمد رسول اللّه؛ اي حارث! اين محمد رسول خداست عرض كرد: فدايت شوم منظور از «والقمر اذا تلاها» چيست؟ فرمود: منظور اميرمؤمنان است كه پشت سر پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بود. عرض كردم: منظور از «والنّهار اذا جلاّها» چيست؟ فرمود: آن قائم آل محمد است كه زمين را پر از عدل و داد مي كند. [8] .


پاورقي

[1] فتح/ 29.

[2] فرهنگ جامع سخنان امام حسين (ع)، ص 634.

[3] يس/ 12.

[4] فرهنگ جامع سخنان امام حسين (ع)، ص 633.

[5] رعد/ 29.

[6] فرهنگ جامع سخنان امام حسين (ع)، ص 628.

[7] والضحي/ 3 ـ 1.

[8] تفسير فرات کوفي، ص 212.