بازگشت

بعضي از ابعاد شهادت


بُعد يكم - پايان دادن به زندگي طبيعي در راه دفاع از ارزش ها و حيات حقيقي افراد جامعه.

بُعد دوم - شكافتن كالبد مادي و به پرواز درآوردن روح به مقام شهود الهي، در راه وصول به جاذبيت كمال، براي بزرگداشت «حيات معقول» خود و ديگران.

بُعد سوم - تعيين كننده ملاك و ميزان براي زندگي قابل توجيه در اين دنيا.

البته بديهي است كسي كه حقيقت و ارزش واقعي حيات برايش مطرح نيست و از حيات جز خوردن و خوابيدن و اشباع خواسته هاي حيواني چيز ديگري نمي فهمد، نه شهادت براي او قابل درك است و نه حيات حقيقي كه داراي عالي ترين ارزش است.

براي توجه به عظمت شهادت، فهميدن دو حقيقت شرط اساسي است:

1- اهميت مطلق زندگي.

2- اهميت هدفي كه شهادت براي آن تحقّق مي يابد.

با درك اين دو حقيقت است كه معناي از دست دادنِ اختياريِ حيات با كمال آگاهي و انبساط فهميده مي شود.

درباره اهميت و عظمت فوق العاده زندگي، مطالب فراواني گفته شده است. ما در اين جا به بيان يك مطلب اكتفا مي كنيم: اگر به كسي كه از نعمت عظماي حيات برخوردار است و با كمال اعتدال جسماني و روحاني زندگي مي كند، پيشنهاد شود كه شما ميان دو چيز اختيار داريد كه يكي را انتخاب كنيد:

1- ادامه حيات با برخورداري از عقل و وجدان و ديگر استعدادهاي كمالي؛

2- مالكيت جهان با اختلال در بهره برداري از جوهر والاي حيات و عظمت و مزاياي آن.

بديهي است كه انسان عاقل و هشيار كه از سلامت رواني و عقلي برخوردار است، ادامه حيات با كمال اعتدال جسماني و روحاني را انتخاب خواهد كرد.

هر اندازه انسان شهيد از مزايا و عظمت هاي حيات آگاه تر باشد و هر چه بيشتر توانايي استفاده از آن ها را داشته باشد، شهادت او از عظمت بالاتري برخوردار مي گردد.