بازگشت

فضائلها


منها: أبي - رحمه الله - قال: حدثنا سعد بن عبدالله، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن [1] أبيه، عن ابن أبي عمير، عن جميل بن صالح، عن [2] محمد بن مروان، قال: قلت لأبي عبدالله عليه السلام، هل قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم «ان فاطمة أحصنت فرجها، فحرم الله ذريتها علي النار»؟ قال: نعم، عني بذلك الحسن و الحسين و زينب و أم كلثوم.

[3] حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد - رحمه الله - قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار، قال: حدثنا العباس بن معروف، عن علي بن مهزيار، عن الحسن بن علي الوشاء، عن محمد بن قاسم بن الفضيل [4] ، عن حماد بن عثمان، قال: قلت لأبي عبدالله عليه السلام: جعلت فداك، ما معني قول رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم «ان فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذريتها علي النار»؟ فقال: المعتقون من النار هم ولد بطنها: الحسن، و الحسين، و زينب [5] ، و أم كلثوم [6] .

الصدوق، معاني الأخبار، /107 - 106 رقم 3، 2 مساوي عنه: المجلسي، البحار، 132/43 رقم 4، 3؛ البحراني، العوالم، 1035، 1034 - 1033/2 - 11 رقم 13، 8؛ النقدي، زينب الكبري، /26

و عن أبي عبدالله عليه السلام قال: قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: ان فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذريتها علي النار.

قال حماد بن عثمان: قلت لأبي عبدالله عليه السلام: ما معني هذا الحديث؟ فقال: المعتقون


من النار ولد بطنها الحسن و الحسين و أم كلثوم. [7] .

الاربلي، كشف الغمة، 468/1


و منها [8] : و عن ربيعة السعدي قال: أتيت حذيفة رضي الله عنه فسألته عن أشياء فقال: اسمع مني وعه و بلغ الناس:

اني رأيت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم [كما تراني] و سمعته بأذني [هاتين] و قد جاء الحسين ابن علي (رضي الله عنهما) علي المنبر، [9] فجعله علي منكبيه [و جعل يغمز بعقبه في سرة النبي صلي الله عليه و آله و سلم، فرأيت كف رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم الطيبة و قد وضعها علي ظهر قدم الحسين و هو يغمز بها سرة نفسه لئلا ينبهر، و لا ينقطع نفسه من الكلام]، ثم قال:

أيها الناس! هذا الحسين [بن علي] خير الناس جدا و [خير الناس] جدة؛ جده


رسول الله سيد ولد آدم، وجدته خديجة سابقة [نساء العالمين] الي الايمان من كل الأمة [10] .

و هذا الحسين [بن علي] خير الناس خالا و [خير الناس] خالة؛ خاله القاسم [ابن رسول الله] و عبدالله ابراهيم [11] ، و خالته زينب [بنت رسول الله] و رقية و أم كلثوم [12] .

و هذا الحسين خير الناس عما و عمة؛ عمه حمزة و جعفر و عقيل، و عمته أم هانئ.

و هذا الحسين خير الناس أبا و أما و أخا و أختا؛ أبوه علي، و أمه فاطمة، و أخوه الحسن و أختاه زينب و رقية [13] .

ثم وضعه عن منكبه، فأجلسه في جنبه فقال [14] : [يا] أيها الناس! هذا الحسين [بن علي] جده، وجدته في الجنة [15] و أخواله في الجنة و خالاته في الجنة، و أعمامه في الجنة، و عماته في الجنة [16] و أبوه في الجنة، و أمه في الجنة [17] ، و أخوه في الجنة، و أختاه في الجنة و هو في الجنة [18] .

ثم قال: يا أيها الناس! انه لم يعط أحد من ذرية [19] الأنبياء الماضين ما أعطي الحسين ابن علي، خلا يوسف بن يعقوب بن اسحاق بن ابراهيم.

يا أيها الناس! ان الفضل و الشرف و المنزلة و الولاية لرسول الله و ذريته، فلا تذهبن بكم الأباطيل. (أخرجه أبوالشيخ ابن حبان في كتابه «التنبيه الكبير» [20] ). (كذا أخرجه


الحافظ جمال الدين محمد بن يوسف الزرندي المدني في «درر السمطين» [21] ). [22] .

القندوزي، ينابيع المودة (ط أسوة)، 382 - 380/2 مساوي عنه: النقدي، زينب الكبري، /24 - 23

و يكفي أنها أنقذت حياة امام زمانها السجاد عليه السلام أربع مرات، مرة من الحريق، و أخري من يد الجلاد شمر، و أخري من الظالم ابن زياد، و أخيرا من الطاغية يزيد.

الصادق، زينب وليدة النبوة و الامامة، /13



پاورقي

[1] [في البحار مکانه: أبي، عن سعد، عن البرقي، عن...].

[2] [في زينب الکبري مکانه: باسناده... عن...].

[3] [زينب الکبري: و فيه عنه بالاسناد].

[4] [زينب الکبري: و فيه عنه بالاسناد].

[5] [لم يرد في زينب الکبري].

[6] [زاد في زينب الکبري: قلت ان لفظة (و زينب) سقطت من هذا الخبر من قلم الناسخين بقرينة الخبر الأول].

[7] و نيز در روايتي از محمد بن مروان، گفت به حضرت ابي عبدالله سلام الله عليه عرض کردم: آيا رسول خداي صلي الله عليه و آله فرمود: «ان فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذريتها علي النار».

فرمود: آري! مقصود از اين، حسن و حسين و زينب و ام‏کلثوم باشند.

لکن در روايتي ديگر که از راوي ديگر نقل مي‏فرمايد، از زينب نام نمي‏برد و اگر زينب غير از ام‏کلثوم باشد، هيچ نمي‏شايد در عنوان چنين حديثي نام آن يک مذکور نشود و اختصاص به يکي داشته باشد؛ مگر اين که ام‏کلثوم همان کنيت زينب باشد واو عاطفه در قلم کتاب سهوا اضافه شده باشد، و بينندگان دو تن گمان برده باشند، يا نام زينب در اين روايت اخير از قلم ساقط شده است تا با آن روايات که آن حضرت را از اميرالمؤمنين عليهماالسلام پنج تن فرزند پديد آمد، توافق جويد. يا همين واو عاطفه که سهوا افزوده شده باشد، موجب آن باشد که راويان اخبار پنج تن انگاشته باشند.

سپهر، ناسخ التواريخ حضرت زينب کبري عليهاالسلام، 191/1

و نيز در جلد ششم از کتاب دوم ناسخ التواريخ و ساير کتب اخبار معتبره مروي است «قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: کل بني أم ينتمون الي عصبتهم الا ولد فاطمة فاني أنا أبوهم و عصبتهم».

مي‏فرمايد: فرزندان هر مادري به قبيله‏ي خود، يعني به طايفه پدري خود منسوب هستند؛ مگر فرزندان فاطمه، زيرا که پدر ايشان منم و قبيله ايشان منم و در اين حديث مبارک «فاني أنا أبوهم» افاده تأکيد تام مي‏نمايد و هم پسران و دختران آن حضرت طاهره سلام الله عليهم را به تمامت مشتمل مي‏شود و در ادراک چنين دولت بزرگ و سعادت جاويد و شرف عظيم يکسان مي‏دارد.

در کتاب معاني الاخبار از محمد بن مروان مروي است که: در حضرت ابي عبدالله عليه‏السلام عرض کردم: «آيا رسول خداي فرموده است: «ان فاطمة أحصنت فرجها» پس خداي ذريه او را بر آتش حرام فرمود؟»

گفت «آري! مقصود به اين حسن و حسين و زينب و ام‏کلثوم عليهم‏السلام است.»

و هم در آن کتاب از حماد بن عثمان حديثي به همين تقريب مسطور است و در آن جا نوشته است که حضرت صادق در جواب فرمود: «آنان که از آتش دوزخ آزادند، فرزندان بطني فاطمه مي‏باشند و ايشان حسن و حسين و ام‏کلثوم هستند.»

و در اين حديث شريف از زينب نام برده نشده است. تواند بود از قلم کاتب ساقط شده باشد و يا در حديث اول واو عاطفه زياد باشد و زينب همان ام‏کلثوم خواهد بود؛ و الله اعلم.

و نيز در ضمن حديثي ديگر که در کتاب مذکور در فضايل حضرت امام حسين عليه‏السلام مسطور است، رسول خداي مي‏فرمايد: پدرش علي، مادرش فاطمه و برادرش حسن و خواهرش زينب و رقيه است. ممکن است که جناب ام‏کلثوم همان رقيه باشد و اثبات مي‏نمايد که آن حضرت را از مادر خود، دو خواهر است.

سپهر، ناسخ التواريخ حضرت زينب عليهاالسلام، /565 - 564، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه‏السلام، 77/1

در کتاب «معاني الاخبار» به اسناد محکم مرقوم است که: علي بن موسي الرضا عليهماالسلام گاهي که در خراسان سکون داشت، يک روز از بزرگان اصحاب در مجلس او حاضر بودند و زيد بن موسي نيز در آن مجلس بود و با اهل مجلس از مفاخر خويش سخن همي‏کرد. «ما و من» همي‏گفت. علي بن موسي اگر چند با اهل مجلس حديث مي‏فرمود، سخنان زيد را نيز مي‏شنود. پس روي به زيد کرد.

فقال: يا زيد! أغرک قول بقالي الکوفة: «ان فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذريتها علي النار» و الله ما ذلک الا للحسن و الحسين و ولد بطنها خاصة، فأما ان يکن موسي بن جعفر عليهماالسلام يطيع الله و يصوم نهاره و يقوم ليله و تعصيه أنت ثم تجيئان يوم القيامة سواء فأنت أعز علي الله عزوجل منه، ان علي بن الحسين کان يقول لمحسننا کفلان من الأجر و لمسيئنا ضعفان من العذاب.

فرمود: «اي زيد! آيا سخن بقالان کوفه از اين حديث که مي‏فرمايد: «همانا فاطمه معصوم است از همه محرمات و خداوند حرام کرده است آتش جهنم را بر فرزندان او». تو را بفريفته است؟ سوگند به خداي که اين حديث وارد نشده است مگر در حق حسن و حسين و زينب و ام‏کلثوم که از بطن فاطمه عليهاالسلام‏اند. هان اي زيد! چون موسي بن جعفر اطاعت خداي کند و روزها روزه بدارد و شبها از بهر عبادت بر پا بايستد و تو عصيان خداوند کني، چون هر دوان حاضر محشر شويد، تو با او در نزد خداوند يک درجه خواهيد داشت؟! مگر نه آنست که علي بن الحسين عليهماالسلام مي‏فرمايد: خوبان ما را در ازاي يک ثواب دو اجر دهند و بدان ما را به جاي يک نافرماني، دو عذاب کنند.»

چون سخن به اين جا آورد، روي به حسن الوشا کرد و فرمود: اي حسن! اين آيه‏ي مبارک را از قرآن کريم چگونه قرائت مي‏کني؟ (قال: يا نوح! انه ليس من أهلک انه عمل غير صالح).

حسن عرض کرد: «يا ابن رسول الله! جماعتي (عمل غير صالح) خوانند و گروهي تنوين داخل (عمل) نکنند. (عمل غير صالح) دانند و کنعان را پسر نوح نخوانند.»

فرمود: «حاشا! همانا او پسر نوح بود؛ لکن چون در حضرت حق گناهکار شد، خداوند او را از پسري نوح نفي فرمود؛ «کذا من کان منا لم يطع الله فليس منا و أنت اذا أطعت الله فأنت منا أهل البيت»؛ يعني: «هم چنين است کسي که در نسب و نژاد از ما باشد و اطاعت خدا را نکند از ما نيست و تو اي حسن با اين که از خويشاوندان ما نيستي، چون خدا را فرمانبردار باشي، در شمار اهل بيت خواهي بود.»

سپهر، ناسخ التواريخ (امام حسن مجتبي عليه‏السلام)، 144 - 143/1.

[8] جواهر العقدين، /361.

[9] لا يوجد في المصدر: «علي المنبر».

[10] لا يوجد في المصدر: «من کل الأمة».

[11] لا يوجد في المصدر: «و عبدالله و ابراهيم».

[12] لا يوجد في المصدر: «و رقية و أم‏کلثوم».

[13] لا يوجد في المصدر: «و هذا الحسين خير الناس أبا و أما... زينب و رقية».

[14] في المصدر: «فدرج بين يديه ثم قال:».

[15] لا يوجد في المصدر: «و جدته في الجنة».

[16] في المصدر: «خاله...خالته... عمه... عمته». کلها بصيغة المفرد.

[17] في المصدر: «و أبوه... و أمه...». قبل «خاله... خالته...».

[18] لا يوجد في المصدر: «و أختاه في الجنة و هو في الجنة».

[19] في المصدر: «ورثة» بدل «ذرية».

[20] في مصدر: «السنة الکبيرة».

[21] [زاد في زينب الکبري:(أقول) هذا الحديث يثبت لک ما حققناه من أن زينب عليهاالسلام هي أکبر بنات فاطمة عليهاالسلام و يثبت أيضا أن أم‏کلثوم اسمها رقية].

[22] و از مناقب عظيمه اين مخدره آن است که علي الظاهر چهار مرتبه حفظ وجود مبارک امام را نمود؛ چنان که ذکر خواهد شد؛ ان شاء الله تعالي.

خراساني، منتخب التواريخ، /67.