بازگشت

عقوبة الأخنس بن زياد


(و حكي) عن السدي، قال: ضافني [1] رجل [2] في ليلة كنت أحب الجليس، فرحبت به، و قربته، و أكرمته [3] ، و جلسنا نتسامر، و اذا به ينطلق [4] بالكلام كالسيل اذا قصد الحضيض، [5] فطرقت له [6] ، فانتهي [7] في سمره [الي] طف كربلاء [8] ، و كان قريب العهد [9] من قتل [10] الحسين عليه السلام، فتأوهت الصعداء، و تزفرت كمدا [11] ، فقال: ما بالك؟ قلت: ذكرت مصابا يهون عنده كل مصاب. قال: أما كنت حاضرا [12] يوم الطف [13] ؟ قلت: لا والحمدلله.

قال: أراك تحمد علي أي شي ء. قلت: علي الخلاص من دم الحسين، لأن جده صلي الله عليه و آله و سلم قال: من طولب بدم ولدي الحسين يوم القيامة لخفيف الميزان. [14] قال: قال هكذا جده؟ قلت: نعم [15] ، و قال صلي الله عليه و آله و سلم:ولدي الحسين يقتل ظلما و عدوانا، ألا و من قتله يدخل في تابوت من نار، و يعذب [16] نصف أهل النار، و قد غلت يداه، و رجلاه، و له [17] رائحة يتعوذ أهل النار منها، هو و من شايع و [18] بايع أو رضي بذلك. (كلما نضجت جلودهم [19] بدلناهم


جلودا [20] غيرها، ليذوقوا العذاب) [21] لايفتر عنهم ساعة، و يسقون من حميم جهنم، فالويل [22] لهم من عذاب جهنم.

قال: لا تصدق هذا الكلام يا أخي. فقلت: كيف هذا؟ و قد قال صلي الله عليه و آله و سلم: لا كذبت و لا كذبت. قال: تري. قالوا: قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: قاتل ولدي الحسين لا يطول عمره، ها [23] أنا و حقك قد تجاوزت التسعين مع [24] أنك ما تعرفني [25] . قلت: لا والله. قال: أنا الأخنس بن زيد. قلت: و ما صنعت يوم الطف؟قال: أنا [26] الذي أمرت [27] علي الخيل الذين أمرهم عمر [28] بن سعد بوطئ [29] جسم الحسين بسنابك الخيل، و هشمت [30] أضلاعه، و جررت نطعا [31] من تحت علي بن الحسين، و هو عليل حتي كببته علي وجهه، و خرمت أذني صفية بنت الحسين لقرطين كانا في أذنيها. قال السدي [32] : فبكي قلبي هجوعا، و عيناي دموعا، و خرجت أعالج علي اهلاكه و اذا بالسراج قد ضعفت، فقمت أظهرها [33] . فقال: اجلس و هو يحكي [34] لي [35] متعجبا من نفسه، و سلامته، و مد اصبعه ليظهرها [36] ، فاشتعلت به، ففركها في التراب، فلم تنطف [37] ، فصاح بي: أدركني يا أخي! فكببت


الشربة [38] عليها، و أنا غير محب لذلك، فلما شمت النار رائحة الماء ازدادت قوة، و صاح بي: ما هذه النار و ما يطفيها؟ قلت: ألق نفسك في النهر. فرمي بنفسه، فكلما [39] ركس جسمه في الماء اشتعلت في جميع بدنه كالخشبة البالية في الريح [40] البارح، هذا [41] و أنا أنظره [42] . فوالله الذي لا اله الا هو لم تطف [43] حتي صار فحما، و سار [44] علي وجه الماء. ألا لعنة الله علي الظالمين (و سيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون) [45] . [46] .


الطريحي، المنتخب، 181 - 180 / 1 عنه: البهبهاني، الدمعة الساكبة، 186 - 185 / 5؛ مثله السيد هاشم البحراني، مدينة المعاجز، / 266؛ المجلسي، البحار، 322 - 321 / 45؛ البحراني، العوالم، 635 - 634 / 17؛ البهبهاني، الدمعة الساكبة، 380 - 378 / 4؛ المازندراني، معالي السبطين، 243 - 242 / 2



پاورقي

[1] [في البحار و العوالم و المعالي: «أضافني»].

[2] [في مدينة المعاجز مکانه: «وروي عن السيد، قال: أضافاني رجل...»].

[3] [مدينة المعاجز: «و أدنيته و کرمته»].

[4] [الدمعة الساکبة، 5 /: «ينطق»].

[5] [في مدينة المعاجز: «فطرقه»، و في المعالي: «فأطرقت له»].

[6] [في مدينة المعاجز: «فطرقه»، و في المعالي: «فأطرقت له»].

[7] [المعالي: «کلامه. و جري بيانه بذکر وقعة الطف»].

[8] [المعالي: «کلامه. و جري بيانه بذکر وقعة الطف»].

[9] [مدينة المعاجز: «بقتل»].

[10] [مدينة المعاجز: «بقتل»].

[11] [في البحار و العوالم و المنتخب: «کملا»].

[12] [لم يرد في مدينة المعاجز].

[13] [لم يرد في مدينة المعاجز].

[14] [لم يرد في المعالي].

[15] [لم يرد في المعالي].

[16] [أضاف في مدينة المعاجز و البحار و العوالم و الدمعة الساکبة و المعالي: «بعذاب»].

[17] [لم يرد في مدينة المعاجز].

[18] [مدينة المعاجز: «أو»].

[19] [في المطبوع: «بدلوا بجلود»].

[20] [في البحار و العوالم و الدمعة الساکبة و المعالي: «ليزهرها»].

[21] [النساء 56 / 4، و في مدينة المعاجز و الدمعة الساکبة و المعالي: «العذاب الأليم»].

[22] [الدمعة الساکبة، 4 /: «قالوا: بل»].

[23] [في مدينة المعاجز و البحار و العوالم و الدمعة الساکبة و المعالي: «و ها»].

[24] [لم يرد في مدينة المعاجز].

[25] [في الدمعة الساکبة و المعالي: «لا تعرفني»].

[26] [مدينة المعاجز: «لي أمره»].

[27] [مدينة المعاجز: «لي أمره»].

[28] [لم يرد في مدينة المعاجز].

[29] [المعالي: «بأن يوطؤا»].

[30] [مدينة المعاجز: «هشمة»].

[31] [في المطبوع: «نطفا»].

[32] [مدينة المعاجز: «السيد»].

[33] [في البحار و العوالم و الدمعة الساکبة و المعالي: «أزهرها»].

[34] [الدمعة الساکبة 5 /: «يحکيني»].

[35] [لم يرد في مدينة المعاجز و البحار و الدمعة الساکبة 5 / والمعالي].

[36] [في البحار و العوالم و الدمعة الساکبة و المعالي: «ليزهرها»].

[37] [المعالي: «فلم تطف»].

[38] [المعالي: «المشربة»].

[39] [الدمعة الساکبة 5 /: «فلما»].

[40] [مدينة المعاجز: «البارد»].

[41] [مدينة المعاجز: «البارد»].

[42] [المعالي: «أنظر اليه»].

[43] [في البحار و العوالم: «لم تطفأ»].

[44] [في مدينة المعاجز و الدمعة الساکبة و المعالي: «صار»].

[45] [الشعراء 227 / 26].

[46] و نيز در آن کتاب [بحارالانوار] و بعضي کتب تواريخ و احاديث و اخبار از سدي مروي است که گفتي: شبي يکي از دوستانم با من به ضيافت بنشست و از هر روي صحبت درافکند.

نگران شدم که به ضخامت و درشتي سيلي که از فراز به فرود آيد، سخن مي‏راند. پس به حديث او گوش آوردم تا به حکايت کربلا پيوست و با قتل حسين عليه‏السلام قريب العهد بود. چون سخن به اين مقام افتاد، آهي سرد برآوردم و ناله‏اي اندوهگين برکشيدم. گفت: «تو را چه پيش آمد؟»

گفتم: مصيبتي فرا ياد آوردم که تمام مصائب روزگار در پهلويش سهل و هموار است.»

گفت: «آيا در صحراي کربلا حاضر نبودي؟»

گفتم: «سپاس خداي را که حضور نداشتم.»

گفت: «تو را نگرانم که بر هر چيز سپاسگزار باشي.»

گفتم: «شکر مي‏نمايم که از ارتکاب خون حسين عليه‏السلام آسوده‏ام. چه از جدش خبر داده‏اند که فرمود: «هرکس به خون پسرم حسين طلب کرده شود، در روز قيامت خفيف الميزان باشد.»

گفت: «جدش چنين فرمود؟»

گفتم: «آري!»

و نيز فرمود: «پسرم حسين را به ظلم و عدوان شهيد مي‏کنند.»

ألا و من قتله کان في تابوت من نار، و يعذب بعذاب نصف أهل النار، و قد غلت يداه و رجلاه، و له رايحة يتعوذ أهل النار منها، هو و من شايع و بايع أو رضي بذلک، کلما نضجت جلودهم بدلوا بجلود غيرها ليذوقوا العذاب الأليم، لايفتر عنهم ساعة و يسقون من حميم جهنم، فالويل لهم من عذاب جهنم.

دانسته باشيد که هرکس حسين عليه‏السلام را شهيد گرداند، او را در تابوتي از آتش درآورند و به اندازه‏ي يک نيمه‏ي عذاب جمله‏ي اهل نار به او عذاب کنند؛ در حالتي که هر دو دست و هر دو پاي او را مغلول کرده باشند، و از او بويي ناخوش برآيد که اهل آتش از آن بوي به هر سوي پناهنده شوند. اين شخص و هر کسي او را مشايعت و متابعت کرده باشد، يا به کار او خشنود شده باشد، در آتش دوزخ عذاب بيند، و هر وقت پوست اندام ايشان ناچيز شود، پوستي ديگر بر ايشان برکشند تا از ذوق عذاب اليم هيچ آني آسايش نيابند و از حميم جحيم بياشامند. پس واي بر ايشان باد از عذاب جهنم.

چون آن مرد اين سخنان را بشنيد، گفت: «اي برادر من! اين کلام به راستي نگذاشتي.»

گفتم: «چگونه چنين مي‏گويي با اينکه رسول خداي صلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد. هرگز نه دروغ گفته‏ام و نه دروغ گفته شده‏ام.»

گفت: «مي‏بيني که مي‏گويند: رسول خداي فرموده است که قاتل فرزندم حسين به طول عمر برخوردار نمي‏شود، هم اکنون من حاضرم به دوستي تو سوگند مي‏خورم که روزگارم از نود سال برگذشته است. با اينکه تو نداني در جمله‏ي کدام مردم هستم.»

گفتم: «لا والله».

گفت: «من اخنس بن زيد هستم.»

گفتم: «مگر در يوم الطف از تو چه نمودار شد؟»

گفت: «من امير آن مردم هستم که عمر بن سعد فرمان داد تا اسب بر جسم حسين بتازند. پس استخوان‏هاي او را درهم شکستم و چنان نطع علي بن الحسين را که بيمار بود از زير پايش بيرون کشيدم که او را به روي درافکندم، و چنان هر دو گوش صفيه دختر حسين را در طمع گوشوار برکشيدم که پاره شد.»

سدي مي‏گويد: دل و ديده مرا خونين ساخت و بيرون شدم تا در هلاک آن ملعون تدبيري به کار برم. در اين حال فروغ چراغ کاستن گرفت و به پاي شدم تا روشن دارم. گفت: «به جاي بنشين!»

در اين حال، از روي تعجب از سلامت نفس خويش حکايت مي‏کرد و انگشت دراز کرد تا آن چراغ را برافروزد. چراغ در وي درگرفت، پس به خاک درافکند و همچنان آتش خاموش نشد. فرياد برآورد: «اي برادر! مرا درياب.» پس کاسه آب بر وي افشاندم؛ با اينکه در دل دوست نمي‏داشتم؛ چون آتش بوي آب بشنيد، بر قوت و حدت بيفزود و صيحه برآورد: «اين چگونه آتش بود که خاموش شدن ندارد؟!»

گفتم: «خود را در نهر درافکن.»

پس ناچار خود را در آب انداخت و از قدرت خداوند قدير هرچه در آب بيشتر در آمدي، آتش در وي بيشتر گرفتي؛ چنان که چوبي خشک و کهنه را بادي گرم تافته کند، او را آتش درمي‏ربود، و من همچنان در وي نگران بودم. سوگند به خدا که آن آتش خاموش نشد تا جسد آن پليد را مانند زغال روي آب افکند.

سپهر، ناسخ التواريخ حضرت سجاد عليه‏السلام، 364 - 361 / 3.