بازگشت

سه گونه تاريخ


بنابر اين تاريخ از نظر اينكه در ساختن آن تنها مرد دخالت داشته باشد يا مرد و زن با يكديگر دخالت داشته باشند،سه گونه مي تواند باشد:يك تاريخ تاريخ مذكر است،يعني تاريخي كه به دست جنس مذكر به طور مستقيم ساخته شده است و جنس مؤنث هيچ نقشي در آن ندارد. يك تاريخ تاريخ مذكر-مؤنث است اما مذكر - مؤنث مختلط،بدون آنكه مرد در مدار خودش قرار بگيرد و زن در مدار خودش،يعني تاريخي كه در آن اين منظومه بهم خورده است،مرد در مدار زن قرار مي گيرد و زن در مدار مرد،كه ما اگر طرز لباس پوشيدن امروز بعضي از آقا پسرها و دختر خانمها را ببينيم،مي بينيم كه چطور اينها دارند جاي خودشان را با يكديگر عوض مي كنند.نوع سوم،تاريخ مذكر - مؤنث است كه هم به دست مرد ساخته شده است و هم به دست زن،ولي مرد،در مدار خودش و زن در مدار خودش.

ما وقتي به قرآن كريم مراجعه مي كنيم،مي بينيم تاريخ مذهب و دين آن طور كه قرآن كريم تشريح كرده است يك تاريخ مذكر - مؤنث است و به تعبير من يك تاريخ «مذنث » است يعني مذكر و مؤنث هر دو نقش دارند،اما نه به صورت اختلاط بلكه به اين صورت كه مرد در مقام و مدار خودش و زن در مقام و مدار خودش.

قرآن كريم مثل اينكه عنايت خاص دارد كه همين طور كه صديقين و قديسين تاريخ را بيان مي كند،صديقات و قديسات تاريخ را هم بيان كند.در داستان آدم و همسر آدم نكته اي است كه من مكرر در سخنرانيهاي چند سال پيش خود گفته ام و باز ياد آوري مي كنم.