رزم زين العابدين در ميدان كربلا
تقريباً همه مورخان بر اين باورند كه امام سجاد (ع) در صحنه كربلا بيمار بود و اين بيماري نيز حكمت و مصلحت الهي براي امت اسلام بوده تا در سايه آن وجود حجت خداوند در زمين حفظ شود و امر خلافت و وصايت رسول (ص) تداوم يابد. و به همين دليل در ميدان رزم كربلا حضور نيافت. [1] .
او تنها بازمانده مرد از خاندان حسين (ع) بود كه از كربلا زنده باز گشت تا پرچم دار هدايت امّت باشد. ولي در برخي از منابع از جهاد و مبارزه امام در ميدان كربلا و مجروحيت وجانبازي آن حضرت سخن به ميان آمده است. فضيل بن زبير اسدي كوفي، از ياران امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) در كتاب خود «تسمية من قتل من اهل بيته و شيعته» [2] مي نويسد: «كان علي بن الحسين (ع) عليلاً و ارتثّ يومئذٍ و قد حضر بعض القتال، فدفع اللَّه عنه و اخذ مع النساء». [3] .
امام علي بن الحسين (ع) در حالي كه بيمار بود در برهه اي از جنگ كربلا حضور يافت و به مبارزه پرداخت تا مجروح شد و پيكر مجروح وي را از معركه بيرون آوردند. آنگاه خداوند شر دشمن را از وي بازداشت و به همراه زنان به اسيري برده شد. لغت شناسان مي گويند واژه «ارتث» بدان معنا است كه شخصي در ميدان رزم جنگيد و سپس مجروح شد و بر زمين افتاد و در حالي كه جان داشت او را از معركه بيرون بردند. [4] .
پاورقي
[1] الطبقات، ج 5، ص 221؛ البداية و النهايه، ج 9، ص 109؛ سيراعلام النبلا، ج 4، ص 386؛ تذکرة الخواص، ص 324. اعيان الشيعه، ج 1، ص 635.
[2] سيد محمد رضا حسيني جلالي در کتاب جهاد الامام السجاد (ع) پس از نقل فضيلبنزبير اسدي مينويسد: اين کتاب به تحقيق مجله تراثنا در موسسه آلالبيت لاحياء التراث در سال 1406 قمري انتشار يافت. همچنين گفتني است که اين اثر پيش از اين در ضمن کتاب امالي خمسيه مرشد بالله و حدائق الورديه محلي، انتشار يافته بود. (جهاد الامام السجاد (ع)، ص 51).
[3] جهاد الامام السجاد (ع)، ص 50.
[4] القاموس المحيط، فيروز آبادي، ج 1، ص 227؛ النهايه، ابناثير، ج 2، ص 195.