بازگشت

ديدگاه خصوصي


در ايـن مـنـظـر بـه آخـريـن ذخـيره الهي، بقية اللّه و وارث نهايي زمين پرداخته شده است مانند؛

بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ(هود: 86)

آنچه خداي براي شما باقي گذارده برايتان بهتر است اگر مؤمن باشيد.

وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ الاَْرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ

(انبيا: 105)

بعد از ذكر (تورات) در زبور نوشتيم: «بندگان شايسته ام وارث (حكومت) زمين خواهند شد.

ايـن گـونـه آيـات در مـتـون تـشـيـّع به ظهور حضرت بقيّة الله ـ امام زمان ارواحناه فداه ـ تـفـسـيـر شـده اسـت و دسـتـه ديـگـري از آيـات بـه تـكـمـيـل حـكـومـت امـامـان، بـه ويـژه ثـمر دهي خون شهيدان كربلا و زحمات طاقت فرساي اهل بيت پرداخته است از جمله؛

اُذِنَ لِلَّذينِ يُقاتَلُونَ بِاَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ اَنَّ اللّهَ عَلي نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ(حج: 39)

به كساني كه جنگ بر آنان تحميل گـرديـده، اجـازه جـهـاد داده شـده اسـت؛ چـرا كه مورد ستم قرار گرفته اند و خداوند بر ياري آنان تواناست.

ابن مسكان از امام صادق (ع) پيرامون اين آيه چنين روايت كرده است:

عامّه مي گويند اين آيه درباره اخراج پيامبر از مكه توسط قريش است ولي مقصود اصلي آيـه «قـائم آل مـحـمـد» اسـت كـه وقـتي ظهور كند، انتقام خون حسين (ع) را مي گيرد و مي فرمايد: «ما خونخواه خون به ناحق ريخته ايم. [1] .

وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً(اسرا: 33)

و آن كس كه مظلوم كشته شده، براي وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داده ايم.

امام باقر(ع) در تفسير اين آيه فرموده است:

مـصـداق اين آيه حسين بن علي است كه مظلوم كشته شده و ما صاحب خون اوييم و آن گاه كه قائم ما ظهور كند، انتقام خون حسين را مي گيرد. [2] .


پاورقي

[1] بحارالانوار، ج 51، ص 47.

[2] همان، ج 44، ص 218.