بازگشت

پاسداشت حقيقت


يـاوه پويان، همواره لباس حق به تن مي كنند و قيافه حق به جانب مي گيرند، فرعون براي فريب افكار عمومي گفت:

ذَرُونـي اَقـْتـُلْ مـُوسـي وَلْبـَدْعُ رَبَّهُ اِنـّي اَخـافُ اَنْ يـُبـَدِّلَ دينَكُمْ اَوْ اَنْ يُظْهِرَ فِي الاَْرْضِ الْفَسادَ(مؤمن: 26)

بـگـذاريـد مـن مـوسـي را بـكـشـم و او پروردگارش را بخواند! من مي ترسم آيين شما را تغيير دهم يا در اين سرزمين فساد كند.

براي پاسداشت حق از دسيسه هاي آشكار و نهان دنيا داران بايد همچون امام سجاد و حضرت زينب سلام الله عليهما حق را شناخت و جانانه از آن دفاع كرد؛

وقـتـي اهـل بـيـت از كـربـلا بـازگـشـتند، در نخستين برخورد؛ عبيدالله بن زياد، به طرح انـديـشـه جـبـرگرايي پرداخت و كشته شدن حضرت علي اكبر(ع) را به خدا نسبت داد! امام سـجـّاد(ع) بـا مـتـانت در برابر اين انديشه انحرافي ايستاد؛ به گونه اي كه عبيدالله صبر و تحمل خويش را از دست داد و دستور قتل آن حضرت را صادر كرد، ولي با فداكاري و شهامت حضرت زينب، از گفته خود پشيمان شد. [1] .

تعليم و تعلّم معارف ديني، آگاهي و بصيرت و تفقّه در دين از جمله راهكارهاي پاسداري از حـق اسـت كـه تـربـيت يافتگان مكتب عاشورا بايد همواره بدانها مجهّز باشند و بتوانند بـه وظـيفه سنگين خنثي سازي بدعت ها ـ كه همواره از سوي دشمنان اسلام طراحي مي شود مقاومت نمايند. در غير اين صورت حتي از دايره ايمان خارج مي شوند. از معصوم چنين روايت شده؛

اِذا ظـَهـَرَتِ الْبـِدَعُ فـَعـَلَي الْعـالِمِ اَنْ يـُظـْهـِرَ عـِلْمـَهُ فـَاِنْ لَمْ يـَفـْعـَلْ سـُلِبَ نـُورُ الاْ يمانِ [2] .

آنـگـاه كـه بـدعـت هـا بـروز مي كنند، عالم بايد علمش را ظاهر سازد و اگر چنين نكند، نور ايمان از او رخت برمي بندد.


پاورقي

[1] بحارالانوار، ج 45، ص 117.

[2] همان، ج 48، ص 252.