بازگشت

حديث ماندگاري


بـسـيـج، قـدمـتـي بـه طـول عمر اديان الهي دارد و همه پيامبران در آن ثبت نام كرده اند و ريـشـه دارتـريـن تـشـكـيـلات در تـاريـخ بـشـر اسـت و بـه هـمـيـن دليل نيز ماندگارترين خواهد بود. كمي به عقب برگرديم، عصر عاشورا، دشت در خون نشسته كربلا، نداي سرور شهيدان عالم به گوش ‍ مي رسد؛

اَما مِنْ مُغيثٍ يُغيثُنا لِوَجْهِ اللّهِ، اَما مِنْ ذابٍّ يَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللّهِ؟! [1] .

آيا فريادرسي به خاطر خدا به فرياد ما مي رسد؟ آيا غيرتمندي از حريم پيامبر(ص) دفاع مي كند؟

بـا ايـنـكـه سـيـدالشـهدا مي دانست كه در آن صحرا كسي به فرياد او نخواهد رسيد، چرا فرياد استغاثه سر داد؟ به نظر ما امام، در آن لحظه بر بام دنيا ايستاد و همه بسيجيان عـالم را بـه يـاري مـظلوم فراخواند و هر مسلماني كه در لحظه هاي زمان و قطعه هاي زمين بـه يـاري مـظـلومـي بـشتابد و از دين و ناموس انسان ها دفاع كند، به نداي آن حضرت، لبيك گفته است و بسيج هرگز در منطقه و زمان خاصي محصور نخواهد شد بلكه انديشه بسيج، جاويد و جهاني است. حضرت امام خميني با چنين انديشه اي مي فرمايد:

مـا بـايـد با تمام توان كوشش كنيم تا مردم متوجه گردند كه مي شود روي پاي خودمان بايستيم، مي شود در مقابل شرق و غرب، از فرهنگ و حيثيت ملي ـ اسلامي مان دفاع كنيم و مـي تـوانـيـم دنـيـاي مـادّي را شـكـسـت دهـيـم و پـرچـم «لا اله الا الله» و «مـحـمـد رسول الله» را در تمامي دنيا به اهتزاز درآوريم. [2] .

امـام بـراي تـحـقـق انـديـشـه جـهـانـي بـسـيـج، طـرح تشكيل «هسته هاي حزب الله» را مطرح كرد و فرمود:

حـوزه عـلمـيـه و دانـشـگـاه بـايـد چـهارچوب هاي اصيل اسلام ناب محمدي را در اختيار تمامي اعـضـاي بـسيج قرار دهند، بايد بسيجيان جهان اسلام در فكر ايجاد حكومت بزرگ اسلامي باشند و اين شدني است، چرا كه بسيج تنها منحصر به ايران اسلامي نيست، بايد هسته هـاي مـقـاومـت را در تـمـامـي جـهـان بـه وجـود آورد و در مقابل شرق و غرب ايستاد. [3] .

مـسـلمـانـان تـنـهـا در پـرتـو بـسـيـج جـهـانـي مـي تـوانـنـد از حـقـوق پـايـمـال شـده خـويـش دفـاع كـنـنـد و مـسـتـكـبـران عـالم را از چـپـاول و زورگـويـي بـازدارنـد، بـه عـنـوان نـمـونـه؛ امـام هـمين طرح را براي نابودي اسرائيل پيشنهاد كرده است:

... به ياري خداوند تعالي از قطرات پراكنده پيروان اسلام و توان معنوي امّت محمد(ص) و امـكـانـات كـشـورهـاي اسـلامـي بـايـد اسـتـفـاده كـرد و بـا تـشـكـيـل هـسـتـه هـاي مـقـاومـت حـزب الله در سـراسـر جـهـان، اسـرائيـل را از گـذشـتـه جـنـايـت بـار خود پشيمان و سرزمين هاي غصب شده مسلمانان را از چنگال آنان خارج كرد. [4] .


پاورقي

[1] بحارالانوار، ج 45، ص 12.

[2] صحيفه نور، ج 18، ص 236.

[3] همان، ج 21، ص 53.

[4] همان، ج 20، ص 115.