بازگشت

پيامدهاي حاكميت جريان نفاق


حـكـومـت بـنـي امـيـه از سـال 40 تـا 61 هـجـري كه حادثه كربلا پيش آمد، بزرگ ترين ضربات را بر پيكر اسلام و امت اسلامي وارد كرد كه برخي از آنها عبارت است از:

1 ـ تبديل حكومت عدل اسلامي به نظام سلطنتي موروثي.

2 ـ حـذف چـهره ها و عناصر متعهد و دين مدار و جايگزيني عناصر معاند و غير معتقد به دين همچون وليد بن عقبه، مروان، سعد بن عبدالله، زياد بن ابيه، بُسر بن ارطاة و...

3 ـ جـايـگـزيـنـي معيارهاي قومي، قبيله اي، نژادي به جاي معيارهاي ارزشي چون تقوا و جهاد.

4 ـ تـهـاجـم و تـبـليـغـات گـسـتـرده بـر ضـد مـبـانـي، اصول و محكمات ديني و تحقير و تضعيف احكام شريعت.

5 ـ تـخـريـب چـهـره هـاي اصـيـل و وابـسـتـه بـه اسـلام و پـيـامـبـر(ص) بـه ويـژه اهل بيت و شخص امام علي (ع).

6 ـ جلوگيري از تفسير قرآن.

7 ـ ممنوعيت نقل احاديث نبوي و علوي.

8 ـ چهره سازي و قهرمان پروري با جعل احاديث در مدح عناصر معاند و جريان سازي بر ضد چهره هاي ارزشمند و پاي بند به اصول.

9 ـ بـحـران سـازي در جـهـت تشديد اختلاف ميان مسلمانان مانند سوء استفاده از مرگ خليفه سوم.

10 ـ نـقـض اصـول، ارزش هـا و اخـلاق حـسـنـه بـا تـرويـج فـرهـنـگ ابتذال و لاابالي گري.

11 ـ تـوطـئه قـتـل امـام مـجـتـبـي (ع) و بـسـيـاري از پـاك تـريـن عـنـاصـر ديـنـي مثل حُجر بن عدي، مالك اشتر و عمرو بن حَمِق.

12 ـ نقض صريح احكام مسلّم ديني به سبب اعمالي چون شراب خواري، پوشيدن لباس ‍ ابـريـشـم، اسـتـعمال ظروف طلا و نقره، برپايي مجالس لهو و لعب و حذف مجازات هاي ديني.

13 ـ مسلّط كردن عنصر فاسدي مثل يزيد بر سرنوشت مسلمانان. [1] .


پاورقي

[1] ر. ک. معارف عاشورا (درس ها و پيام ها)، علي سعيدي، ص 160 ـ 161.