بازگشت

نقش عزاداري در حفظ ملت و كشور


عاشورا را زنده نگه داريد كه با نگه داشتن عاشورا كشور شما آسيب نخواهد برد [1] .

تمام اين وحدت كلمه اي كه مبداء پيروزي ما شد، براي خاطر اين مجالس عزا و اين مجالس سوگواري و اين مجالس تبليغ و ترويج اسلام شد. سيد مظلومان يك وسيله اي فراهم كرد براي ملت كه بدون اينكه زحمت باشد براي ملت، مردم مجتمعند. [2] .

اين هماهنگي كه در تمام ملت ما در قصه ي كربلا هست اين بزرگترين امر سياسي است در دنيا و بزرگترين امر رواني است در دنيا. تمام قلوب با هم متحد مي شوند. اگر خوب راهش ببريم. ما براي اين هماهنگي پيروز هستيم و قدر اين را بايد بدانيم و جوانهاي ما توجه به اين مسائل داشته باشند. [3] .

همين مساجد و همين روضه ها و همين روضه هاي هفتگي همين ها، همين ها توجه مردم را و همان هماهنگي را ايجاد مي كند.


اگر دولت هاي ديگر بخواهند يك هماهنگي بين تمام قشرها پيدا كنند ميسر نيست برايشان، با صدها ميليارد تومان هم برايشان ميسر نيست. ما را سيدالشهداء اينطور هماهنگ كرده ما براي سيدالشهدايي كه اينطور هماهنگ كرده اظهار تاسف نكنيم ما گريه نكنيم؟ همين گريه ها نگهداشته ما را. گول اين شياطيني كه مي خواهند اين حربه را از دست شما بگيرند گول اينها را نخورند جوان هاي ما، همين ها هست كه ماها را حفظ كرده، همين ها هست كه مملكت ما را حفظ كرده.

حق پيروز است، حق پيروز است منتها ما رمز پيروزي را بايد پيدا كنيم كه رمز پيروزي ما چه بوده است و رمز بقاي شيعه در اين طول زمان، از زمان اميرالمومنين سلام الله عليه تا حالا....

يكي از رمزهاي بزرگي كه بالاترين رمز است قضيه ي سيدالشهداء است... اگر ما بخواهيم مملكتمان يك مملكت مستقلي باشد يك مملكت آزادي باشد بايد اين رمز را حفظ بكنيم.

اين مجالسي كه در طول تاريخ بر پا بوده است و با دستور ائمه عليهم السلام اين مجالس بوده است خيال نكنند بعضي از اين جوان هاي ما كه اين مجالس، مجالسي بوده است كه گريه در آن بوده است، حالا ما بايد گريه ديگر نكنيم. اين يك اشتباهي است كه مي كنند [4] .

تقريبا ما به اين مرتبه رسيده ايم كه ملت ما يك دفعه يك انقلابي كرد و يك انفجاري درش حاصل شد كه نظير آن در هيچ جا نبود. يك ملتي كه همه چيزش وابسته بود و اين رژيم سابق همه چيز اين را از دست داده بود و همه شرافت انساني اين كشور را از دست داده بود و همه چيز ما را وابسته كرده بود، يك دفعه يك انفجاري حاصل شد كه


اين انفجار در بركت همين مجالسي كه همه كشور را، همه مردم را دور هم جمع مي كرد و همه به يك نقطه نظر مي كردند. [5] .

اينها اگر چنانچه ملي هستند - ما كار نداريم كه آيا به خدا هم كار دارند يا نه - اگر ملي هستند اگر كشورشان را مي گويند مي خواهيم اگر ملت را مي گويند كه ما مي خواهيم، اينها بايد دامن بزنند به اين روضه خواني ها براي اينكه اين روضه خواني ها اين ملت شما را حفظ كرده، اين روضه خواني ها و مصيبت و گريه است كه كشور شما را حفظ كرده. [6] .

ملت ما قدر اين مجالس را بدانند. مجالسي است كه زنده نگه مي دارد ملت ها را، در ايام عاشورا زياد و زيادتر و در ساير ايام هم غير از اين ايام متبركه، هفته هاست و جنبش هاي اينطوري هست. اگر بعد سياسي اينها را اينها بفهمند، همين غربزده ها هم مجلس بپا مي كنند و عزاداري مي كنند. اگر چنانچه ملت را بخواهند و كشور خودشان را بخواهند من اميدوارم كه هر چه بيشتر و هر چه بهتر اين مجالس بر پا باشد. [7] .

ملت ما را اين مجالس حفظ كرده. بيخود نبود كه رضاخان، مامورين ساواك رضاخان، تمام مجالس عزا را قدغن كردند، اين همين طوري نبود. رضاخان همچو نبود كه [بي جهت] مخالف با اين مسائل بشود. رضاخان مامور بود، مامور بود به اينكه آنهايي كه كارشناس بودند آنهايي كه ملتفت بودند مسائل را، دشمن هاي ما كه مطالعه كرده بودند در حال ملت ها و مطالعه كرده بودند در حال ملت شيعه، مي ديدند آنها كه تا اين مجالس هست و تا اين


نوحه سرائي هاي بر مظلوم هست و تا آن افشاگري ظالم هست، نمي توانند برسند به مقاصد خودشان. زمان رضاخان قدغن كردند به طوري كه تمام مجالس در ايران قدغن شد. كارهاي خودشان را انجام دادند، دست اهل منبر را دست علما را بستند و نگذاشتند كه اينها تبليغات خودشان را بكنند و آنها تبليغات را از آن طرف شروع كردند و ما را به عقب راندند و تمام مخازن ما را به چپاول بردند. در زمان محمد رضا هم به همين معنا منتها با فرم ديگر، به فرم ديگر نه با آنطور سر نيزه، به يك جور ديگر اين طايفه را مي خواستند كنار بگذارند، حالا هم همان ها، منتها جوان هاي ما را بازي مي دهند همان مسأله است، همان مساله زمان رضاخان است كه مجالس را او قدغن كرد. [8] .

شما گمان نكنيد كه اگر اين مجالس عزا نبود و اگر اين دستجات سينه زني و نوحه سرائي نبود 15 خرداد پيش مي آمد. هيچ قدرتي نمي توانست 15 خرداد را آنطور كند، مگر قدرت خون سيدالشهداء و هيچ قدرتي نمي تواند اين ملتي كه از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرت هاي بزرگ براي او توطئه چيده اند، اين توطئه ها را خنثي كند، الا همين مجالس عزا. [9] .

راهپيمائي، عزاداري را از شما نگيرد، عزاداري كنيد و با عزاداري راه برويد، همه با هم مجتمع بشويد به عزاداري. وقتي كلمه ي راهپيمايي پيش مي آيد خيال نكنيد كه معنايش اين است كه عزاداري نمي خواهيم. ما از همين اسلام و مظاهر اسلام و شهداي اسلام مي توانيم كارهايمان را انجام بدهيم و الا نه توپ ما و نه تانك ما مقابله با تانك و توپ آمريكا ندارد، شوروي ندارد. [10] .



پاورقي

[1] (بيانات امام در جمع گويندگان، وعاظ و خطباي مذهبي و اعضاي انجمن اسلامي شهرداري تهران- 4 / 8 / 60)، صحيفه نور، ج 15، ص 205.

[2] (بيانات امام در جمع خطبا، گويندگان مذهبي و روحانيون قم و تهران و استانهاي آذربايجان شرقي و غربي- 25 / 7 / 61)، صحيفه نور، ج 17، ص 60.

[3] (بيانات امام در ديدار با جمعي از روحانيون- 29 / 8 / 58)، صحيفه نور،ج10، ص 218.

[4] (بيانات امام در ديدار با جمعي از روحانيون- 29 / 8 / 58)، صحيفه نور، ج 10، ص 216.

[5] (بيانات امام در جمع گروهي از علما، ائمه جماعات و روحانيون و وعاظ قم و تهران-30 / 3 / 61)، صحيفه نور، ج 16، ص 210.

[6] (بيانات امام در جمع وعاظ و روحانيون تهران- 17 / 4 / 58)، صحيفه نور، ج 8، ص 70.

[7] (بيانات امام در جمع گروهي از علما، ائمه جماعات و روحانيون و وعاظ قم و تهران- 30 / 3 / 61)، صحيفه نور، ج 16، ص 209.

[8] (بيانات امام در جمع علماي غرب تهران- 30 / 7 / 58)، صحيفه نور، ج 10، ص 31.

[9] (بيانات امام در جمع گروهي از علما، ائمه جماعات و روحانيون و وعاظ قم و تهران- 30 / 3 / 61)، صحيفه نور، ج 16، ج 13، ص 219.

[10] (بيانات امام در جمع فارغ التحصيلان دومين دوره دانشکده افسري ارتش جمهوري اسلامي- 25 / 8 / 59)، صحيفه نور، ج 13، ص 171.