بازگشت

دفاع از حقوق محرومان


در اين باره در تعاليم اسلامي تأكيدهاي بسيار رسيده است.اساس دين اسلام بر عدل است و مبارزه با ظلم، چه ظلم به نفس (شرك به خدا) و چه ديگر انواع ظلم. و آيا


تحقق عدل جز با دفاع از حقوق مردم محروم و فراموش شدگان امكان پذير است. يكي از علتهاي مهم حركت عاشورا نيز دفاع از محرومان بوده است. در اينجا به همين سخن مشهور پيامبر اكرم «ص» كه امام علي بن ابيطالب «ع»، آن را نقل كرده و فرموده است كه پيامبر اكرم «ص» اين سخن را مكرر مي گفته و يادآوري مي كرده است بسنده مي كنيم:

«مردمي كه ضعيفان آنان نتوانند حق خود را، بي ترس و لرز، از قدرتمندان و توانگران بستانند، در نزد خداوند پشيزي ارزش ندارند». [1] .

در اين سخن سترگ و تعليم عظيم، پيامبر اكرم «ص»، همه ي ارزشهاي خداپسند يك قوم و يك ملت و يك جامعه را آن دانسته كه مظلومان و محرومان بتوانند با گردن فرازي حق خويش را از هر قدرتمندي و توانگري بازستانند. ارزش حكومت نيز در همين است. و در اينجا سخن جانشين همين پيامبر «ص» به ياد مي آيد كه فرمود: «الذليل عندي عزيز حتي آخذ الحق له، و القوي عندي ضعيف حتي آخذ الحق منه، فروافتادگان در نظر من عزيز و محترمند، حق آنان را (از غاصبان) خواهم گرفت (و به آنان خواهم رساند)؛ و صاحبان قدرت در نظر من حقير و ناتوانند، حق محرومان را از حلقوم آنان بيرون خواهم كشيد». [2] و نيز فرمود: «هر حكومتي - عادل يا فاجر - بايد حق ضعيفان را از زورمندان بگيرد، تا صالحان آسايش


يابند، و بدكنشان خرد گردند». [3] .


پاورقي

[1] «نهج‏البلاغه» ص 1021؛ «شرح عبده»، جزء 3، ص 113.

[2] «نهج‏البلاغه» ص 121؛ «عبده» ج 1، ص 85.

[3] «نهج‏البلاغه» ص 125؛ «عبده» ج 1، ص 87.