ذكر ثواب گريه و انشاد شعر بر مصيبت امام
امالي الطوسي ، اخبرنا محمد بن محمد ، قال اخبرني ابو عمر و عثمان الدقاق اجازة ، قال اخبرنا جعفر بن محمد بن مالك ، قال حدثنا احمد بن يحيي الاودي ، قال حدثنا مخول بن ابراهيم ، عن الربيع بن المنذر ، عن ابيه ، عن الحسين بن علي عليهما السلام ، قال : ما من عبد قطرت عيناه فينا قطرة او دمعت عيناه فينا دمعة الابواه الله بها في الجنة حقبا . قال احمد بن يحيي الاودي ، فرايت الحسين بن علي عليهماالسلام في المنام ، فقلت حدثني مخول بن ابراهيم عن الربيع بن المنذر عن ابيه عنك انك قلت : ما من عبد قطرت عيناه فينا قطرة او دمعت عيناه دمعة الابواه الله بها في الجنة
حقبا ؟ قال نعم قلت سقط الاسناد بيني و بينك
و في كامل الزياره باسناده عن ابي هرون المكفوف ، قال قال ابو عبدالله يا باهرون انشدني في الحسين صلوات الله عليه ، قال فانشدته فقل انشدني كما تنشدون يعني بالرقة قال فانشدته : امرر علي جدت الحسين قال فبكي ثم قال زدني ، قال فانشدته القصيدة الاخري ، قال فبكي و سمعت البكاء من خلف الستر ، قال فلما فرغت قال لي يا ابا هرون من انشد في الحسين شعرا فبكي و ابكي عشرة كتبت له الجنة ، و من انشد في الحسين شعرا فبكي و ابكي واحدا كتبت لهما الجنة ، و من ذكر الحسين عنده فخرج من عينيه من الدموع مقدار جناح ذباب كان ثوابه علي الله و لم يرض له بدون الجنة
و هم در آن كتاب باسناد خود از ابي عماره روايت كند كه حضرت ابو عبدالله گفت يا ابا عماره از اشعار عبدي در مرثيت حضرت سيدالشهدا انشاد كن ، من شعري چند بخواندم و حضرت صادق عليه السلام بگريست ، و من همي خواندم و امام گريه مي كرد تا اين صورت مكرر شد و بانگ شيون و مويه زنان نيز از سراي بر آمد ، آن گاه گفت يا ابا عماره آن كو در مرثيت حسين شعري گويد كه پنجاه كس بگريد ثواب او بهشت باشد ، و آن كس كه بيتي انشاد كند و چهل تن بگرياند بهشت او راست و هر كس بانشاد شعري سي كس بگرياند خدايش ببهشت ببرد ، و هر كه بيست تن يا ده تن و يا يك تن بگرياند منزل او جنة الماوي است ، و هر آن كس كه شعري گويد و خويشتن بگريد و يا بگريه كنندگان مانند كند ، جايگاهش بهشت باشد .
و نيز ابن قولويه در كامل الزياره از ابي هرون مكفوف روايت كرده كه خدمت حضرت ابو عبدالله رفتم فرمود شعري چند در مرثيت حسين انشاد كن من آغاز خواندن كردم ، فرمود ني اين چنين نگفتم بدان گونه بخوان كه در ميان قبيله ي خويش و بر سر مرقد مطهر مويه گري همي كنيد من گفتم :
امرر علي جدث الحسين فقل لا عظمه الزكيه
حضرت صادق بگريست و من باشارت پرستاران اندكي خاموش بنشستم ، ديگر باره امر بانشاد فرمود و من آواز برداشتم گفتم :
يا مريم قومي و اندبي مولاك
و عي الحسين فاسعدي ببكاك
امام عليه السلام گريه كرد و بانگ زنان از سراي بناله و عويل برخاست چندان كه ساكت شدند گفت يا ابا هرون هر كس در مصيبت حسين شعري بگويد و ده تن گريه كنند و پيوسته يك يك همي كاست ، تا بيك كس رسيد آن گاه فرمود آن كس كه شعري انشاد كند كه يك تن بگرياند جزاي وي بهشت باشد و هر كه متذكر مصائب وي گردد هم بهشت او راست .
و هم از آن حضرت مرويست : قال لكل سر ثواب الا الدمعة فينا
و فيه ايضا باسناده عن صالح بن عقبه عن ابي عبدالله قال من انشد في الحسين بيتا فبكي و ابكي عشرا فله و لهم الجنة ، و من انشد في الحسين بيتا فبكي و ابكي تسعا فله و لهم الجنة ، فلم يزل حتي قال : من انشد في الحسين بيتا فبكي و اظنه قال او تباكي فله الجنة .
شيخ كشي باسناد خود از محمد بن سنان از زيد شحام روايت كند كه گفت : با تني چند از اهل كوفه در خدمت ابو عبدالله جعفر الصادق عليه السلام حضور داشتيم كه جعفر بن عفان بحضرت آمد امام بسي رافت كرده بقرب خويشش نشستن فرموده گفت : يا جعفر مرا گفته اند كه در مرثيت جد اطهرم اشعار نيكو داري گفت : «نعم جعلني الله فداك » و شعري چند بخواند امام چندان بگريست كه اشك بر روي و ريش مباركش فرو ريخت و حضار نيز بگريه اندر شدند ، آن گاه گفت يا جعفر ملائكه مقربين در ين مجمع حاضر آمده مراثي تو در مصيبت حسين شنيده چون ما بگريستند ، و افزون تر هم اكنون خداوندت بيامرزيد و اندرين ساعت بهشت بر تو واجب فرمود ، يا جعفر همي خواهي تا بدين حديث مزيد كنم ؟
قال نعم يا سيدي قال ما من احد قال في الحسين شعرا فبكي و ابكي به الا اوجب الله له الجنة و غفر له
ببايد دانست كه مراثي در واقعه جان سوز حضرت سيدالشهداء عليه الصلوة و السلام بسيار است ، بعضي از قديم الايام اخبار به شهادت آن جناب بوده چنان كه اين عشر و امثال آن «اترجو امة قتلت حسينا » و برخي باندكي قبل از شهادت چنان كه مراثي كه هنگام خروج از مدينه و عرض راه از مكه تا كربلا ، و پاره ي مقارن با شهادت مانند نداي هاتف در مدينه طيبه و غيرها و مويه پريان در كوفه و ديگر اماكن كه شرح آن جمله در اين كتاب مستطاب مرقوم افتاد و از بيم تطويل اعاده نرفت ، و آن چه پس از شهادت آن جناب گفته اند بيش از آن باشد كه كس حصر و احصا تواند كرد ، اكثر مورخين و محدثين بر آنند نخستين كس كه اندرين مصيبت مرثيت گفت سليمان بن قته تابعي بود ، و بروايتي سه روز بعد از شهادت بر آن حضرت رثا نمود .
ابوالفرج اصفهاني در مقاتل الطالبيين گويد : و قدرثي الحسين بن علي عليهما الصلوة و السلام جماعة من متاخري الشعرا استغني عن ذكرهم في هذا الموضع كراهية الاطالة اما ما تقدم فما وقع الينا شيي ء رثي به و كانت الشعراء لا تقدم علي ذلك مخافة من بني اميد و خشية منهم ، و قال سليمان بن قته يرثي الحسين قال سبط بن جوزي فنظر الي مصارع القوم فبكي حتي كادان يموت ثم قال
و ان قتيل الطف من آل هاشم
اذل رقابا من قريش فذلت [1] .
مررت علي ابيات آل محمد (ص)
فلم ارها امثالها يوم حلت [2] .
فلا يبعد الله الديار و اهلها
و ان اصبحت منهم برغمي تخلت [3] .
الم تران الارض اضحت مريضة
لفقد حسين و البلاد اقشعرت [4] .
فقال له عبدالله بن الحسن هلا قلت :
اذل رقاب المسلمين فذلت
و في الاستيعاب و فيه يقول :
اذا افتقرت قيس جبرنا فقيرها (كسيرها )
و تقتلنا قيس اذا النعل زلت
و عند غني قطرة من دمائنا
سنجزيهم يوما بها حيث حلت
و منها او من غيرها
الم تر ان الشمس اضحت مريضة
لفقد حسين و البلاد اقشعرت
و قد اعولت تبكي السماء لفقده
و انجمها ناحت عليه و صلت انتهي
و در بعضي از روايات بنظر رسيده كه ابوالرميح [5] خزاعي امام را بدين شعر رثا كرده و به حضرت فاطمه بنت الحسين سلام الله عليهما برد
اجالت علي عيني سحائب عبرة
فلم تصح بعد الدمع حتي ارمعلت
تبكي علي ال النبي محمد (ص)
و ما اكثرت في الدمع لابل اقلت
اولئك قوم لم يشيموا سيوفهم
و قد نكات اعدائهم حيث سلت
و ان قتيل الطف من آل هاشم
اذلت رقابا من قريش فذلت
فاطمه فرمود يا ابا الدميج اين چنين مگوي ، گفت جعلني الله فداك بفرماي تا چگويم ؟ گفت بگوي : اذلت رقاب المسلمين فذلت . فقال لا انشدها بعد اليوم الا هكذا . صاحب معجم البلدان اين ابيات را بابي دهبل الجمحي نسبت داده بر زياده اين دو بيت ايراد كرده :
و كانوا غياثا ثم اضحوا رزية
الا عظمت تلك الرزايا و جلت
و جاء فارس الاشقين بعد براسه
و قد نهلت عنه الرماح و علت
و هم اين ابيات او راست :
تبيت سكاري من امية نوما
و بالطف قتلي ماينام حميمها
و ما افسد الاسلام الاعصابة
تومر (يامر ) نوكاها فدام نعيمها
فصارت قناة الدين في كف ظالم
اذا اعوج منها جانبا لا يقيمها
و مسعوي در مروج الذهب اين ابيات در رثاي شهداي كربلا به مسلم بن قتيبه مولي بني هاشم نسبت داده :
عني جودي بعبرة و عويل
و اندبي ان ندبت آل الرسول
و ابن عم النبي عونا اخاهم
ليس فيما ينو بهم بالخذول
سبعة منهم لصلب علي
قد ابيدوا و سبعة لعقيل
و سمي النبي غو در فيهم
قد علوه بصارم مصقول
و اندبي كهلهم فليس اذا ما
عد في الخير كهلهم كالكهول
لعن الله حيث حل زيادا
و ابنه و العجوز ذات البعول
و قال ببط بن الجوزي و فيهم يقول سراقة الباهلي
عين بكي بعبرة و عويل
الي آخر الابيات . بروايتي اول كس كه مرثيت كرد عقبة بن عمرو السهمي من بني سهم بن عود بن غالب بود و اين اشعار او راست :
اذا لعين قرت في الحيوة و انتم
تخافون في الدنيا فاظلم نورها
مررت علي قبر الحسين بكربلا
ففاض عليه من دموعي غزيرها
فما زلت ارثيه و ابكي لشجوه
و يسعد عيني دمعها و زفيرها
و بكيت من بعد الحسين عصائبا
اطافت به (بهاخ ) من جانبيها قبورها
سلام علي اهل القبور بكربلا
و قل لها مني سلام يزورها
سلام بآصال العشي و بالضحي
تؤديه نكباء الرياح و مورها
و لا برح الوفاد ، زوار قبره
يفوح عليهم مسكها و عبيرها
و قال ربي بن انس رثاه عبيدالله بن الحر الجعفي بقوله :
يقول امير غادر اي غادر [6] .
الا كنت قاتلت الحسين بن فاطمه
و ماتمام اين ابيات را در ضمن وقايع كربلا نگاشتيم .
پاورقي
[1] و همانا کشته شده از آل هاشم در زمين کربلا ، ذليل کرد گرد نهائي از قريش را پس قريش از کشته شدن آن امام مظلوم ذليل و خوار شدند.
[2] بر خانه هاي آل محمد صلي الله عليه و آله گذر کردم ، پس آن خانه ها را مانند روز ورود آنها در آن خانه ها نديدم (پس از عمارت و آباداني مخروبه شده بود ).
[3] خداوند آن خانه ها و اهل و صاحبان آنها را از رحمت خود دور نگرداند اگر چه بر غم من آن خانه ها از اهل خالي شده است.
[4] آيا نمي بيني که زمين مريض و بيمار گرديد بر اثر نبودن جناب سيدالشهداء و شهرها از مصيبت آن بزرگوار لرزيدند.
[5] ابوالدميج (خ . ل ).
[6] ابن غادر «خ - ل ».