بازگشت

حرث بن امرء القيس كندي


در اصابه گويد: وي حرث بن امرء القيس بن عابس بن منذر بن امرء القيس ابن عمرو بن معاوية، الا كرمين، كندي است - اما پدرش امرء القيس، در كتاب (الفتوح) سيف بن عمرو از مرزباني بازگو كرده گويد وي از كساني بود كه در محاصره ي (مجبر) حضور داشت همينكه مرتدين را بيرون آوردند كه بكشند وي بر عم خود آويخت كه او را بكشد عم او گفت: اي واي آيا مرا كه عموي تو هستم ميكشي، گفت: تو عموي مني و خدا پروردگار من است پس او را كشت، ابن سكن گويد: وي بر اسلام خود ثابت ماند و بر اشعث بن قيس اعتراض داشت كه مرتد گرديده بود - ابن اسحق از وي شعري كه بر قوم خويش تعريضي دارد درباره ي عدم ثبات بر اسلام روايت كرده:



قف بالديار وقوف حابس

و تأن انه غير آيس



لعيت بهن العاصفات الرائحات

من الروامس



.

سماواتي گويد: حرث از شجاعان و از عباد است و براي خود ذكري و نامي در مغازي دارد.

هنگام بيرون آمدن از كوفه بكربلا در لشگر عمر سعد بود و


همينكه شروط و قرارها را از امام (ع) قبول نكردند ورد كردند به جانب امام (ع) روان شده و به نزد امام (ع) آمده سلام كرد و منضم بكنديين از اصحاب او (ع) شد كه چهار تن بودند؛ و همواره بود تا هنگامي كه نائره جنگ برافروخت در جلوي حسين (ع) با ديگران پيش رفت و در حمله اولي با كشتگان از انصار شهيد گشت (رض).

پيامي از دهقان سالخورده

حرث، پيام پدر پير كشاورز را به ما ياد آوري مي كند:



دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر

كاي نور ديدگان بجز از كشته ندروي



حرث از بنيه ي پدر ميراث صميميت گرفته بود از سجاياي او و اقدامات بارز او نيز ميراث كافي برده بود وراثت خون اين مواريث را از پدران به آنها داده وراثت اعمال نيز بايد از آنان به ما مواريثي مشابه آن بدهد ولي هيچ حبه بي كشت و كار بر و ثمر نمي دهد ايمان از منبع بيش از دأئه ي نيست، فداكاري شهيدان نيز بذري بيش نيست به آبياري آن دانه و شيار زدن زمين كشت زار دانه سر شكاف مي شود وگرنه اگر در هر دانه اي از اين بذر خزانه ها هم موجود باشد باز تا مبلغين صميمي بكشت كردن آن مطابق اسلوب زراعتي جديد نيكو كشت نكنند اميد بهره برداري از خرمن ايمان نداشته باشند.. -

«فان الله يعطي علي الخير اهله اعلي منازلهم عنده به يذكرون و به يتفاضلون» (ابن الفلوات).


هنگامي كه جنگجويان بدر در دهن مرگند

از فرمانده خدائي چه مي شنوند؟

«انكم قد اصبحتم به منزل من الحق لا يقبل الله فيه من احد الا ما ابتغي وجهه و ان الصبر في المواطن البأس مما يفرج الله به الهم و ينجي به من الغم تدركون به النجاة في الآخرة، فيكم نبي الله يحذركم و يأمركم فاستحيوا اليوم ان يطلع الله علي شي ء من امركم يمقتكم عليه فانه تعالي يقول لمقت الله اكبر من مقتكم انفسكم

(رسول مدني (ص))