بازگشت

كنانة بن عتيق تغلبي


ابوعلي در رجال خود گويد: كنانة بن عتيق تغلبي از اصحاب حسين بن علي (ع) است، (جخ) با او در كربلاء كشته شد - عسقلاني در اصابه گويد: وي كنانة بن عتيق بن معاويه بن صامت بن قيس تغلبي كوفي - او و پدرش عتيق (با تاء منقوط و قاف)«فارس رسول خدا (ص) »در احد حضور داشتند - ابن منده او را در تاريخ خود ذكر كرده علامه در رجال خود گويد: كنانة بن عتيق بن معاويه بن صامت فارس رسول خدا (ص).

كنانه از ابطال كوفه و از عباد و قراء آن شهر بود.

در طف در (ايام مهادنه) بسوي حسين (ع) آمد و جلوي روي امام (ع) جهاد كرده شهيد گشت.

حدائق از احمد بن محمد سروي گويد: كنانة بن عتيق در حمله ي اولي با شهداء حمله ي اولي كشته شد.

مناقب گويد: از كشتگان حمله اولي كنانة بن عتيق بود.

ديگران گفته اند: بين حمله ي اولي و ظهر شهيد شد، در زيارت قائميه نامي و سلامي دارد.


پيامي به قهرمانان شجاعت

كوي اين شهيد كه خود از ابطال كوفه و پدرش فارس رسول خدا (ص) بود به مردان با شهامت گويد شجاعت كه يكي از عناصر اساسي روح و روان است بايد به پايه ي تير تركشي باشد براي نبوت، چنان تمحض به اجراء فرمان حكمت داشته، تخصص به او يابد كه مانند اين ابطال پدر فارس رسول خدا (ص) باشد و در افتتاح امر كه اسلام فتح و فيروزي شايان يافته اختصاص به رسول خدا (ع) يابد - و پسر از قربانياني باشد كه سالار شهيدان حسين (ع) از بقاياي دولت علي (ع) در كنانه داشته و در كويش مانند ستاره درخشيدن گرفتند - اينان گويند هرگاه قهرمانان شجاعت در فرمان فضيلت بوده و بسان تير براي حكمت و هدايت در تركش ذخيره باشند از تأثير غرائز پست خود آزادند و سبب عتق و آزادي كلي مي شوند وگرنه وبال بزرگي براي جامعه خواهند بود.

در جنگهاي پر غوغاء داخله نفس و در جنگ هاي جهان خارج هرگاه قواي حماسه بطور كلي هم آهنگ با انوار هدايت شده اين كار مشكل ميسور گردد بسياري از مشكلات ميسر خواهد گشت، چه قواي عقلي تقويت گشته فاتح شوند و چه شكست خورده كشته گردند، راه حقيقت ستيز و طريق نجات روشن است چه در هنگام منازعه كه شهوت با فرهنگ خرد دمساز نبايد و عقل از مشتهباتي كه تنها شهوت خواهان آنها است كنار بكشد شجاعت در نفس و قهرمانان شجاعت در خارج به نام غيرت برخاسته


و به حمايت خرد و آئين در پهلوي آنها و حزب آنها قرار مي گيرند و براي اين كه ممثل آئين عدالت باشند و به تنظيم مدينه فاضله بپردازند و به ارتش دستور وظيفه دهند، در كوي آنان به خاك مي خوابند كه بامت عادل محمدي بگويند اي رهگذر از ما به محمدي هاي همكيش ما بگو: ما در اين خاك خفته ايم كه به قرآن و به دودمان محمد (ص) وفادار باشيم.


نهج البلاغه

ما كان الله ليفتح علي عبد باب الشكر و يغلق عند باب الزيادة و لا ليفتح علي عبد باب الدعاء و يغلق عنه باب الاجابة و لا ليفتح لعبد باب التوبة و يغلق عنه باب المغفرة

(كلمات قصار)