بازگشت

ظالمين عبرت بگيرند


خواننده عزيز، با نظر عبرت بنگر! معاويه و يزيد خودشان را با تبليغات شومشان اقرباي رسول الله صلي الله عليه و آله به خورد مردم شامات داده بودند (چنانچه شواهد آن گذشت)، اما بعد از يزيد پسرش معاويه در بالاي منبر در ميان جمعيّت انبوه از مردم اقرار كرد كه احق به خلافت و قرابت رسول الله صلي الله عليه و آله علي اميرالمؤمنين عليه السلام است. خداوند حقايق را بر زبان او جاري كرد، و اين مطلب در تاريخ به يادگار ماند. شگفت آن است كه، تاريخ از فرزند يزيد به پاس حق گويي و پرهيز وي از تعصّب جاهلي به نيك نفسي ياد مي كند، ولي ابن تيمية حراني ناصبي پس ‍ از ساليان دراز كاسه از آش گرمتر شده واضحات و ضروريّات را انكار مي كند و لذا از وي با بدنامي و ضلالت و گمراهي ياد مي شود، زيرا تعصّب جاهلانه و خباثت ذاتي وي او را وادار به طرفداري از يزيد پليد كرده است. [1] .

قهستاني گفته: اگر كسي اراده كند كه مقتل امام حسين عليه السلام را بخواند و تاريخ شهادت آن حضرت را ذكر كند سزاوار است اوّل مقتل صحابه را بخواند تا به رافضيها شباهت پيدا نكند!

منظورش آن است كه ذاكر مقتل امام حسين اوّل بايد مقتل عثمان بن عفّان اموي را بخواند، در صورتيكه قياس امام حسين با عثمان روا نيست،

زيرا عموم صحابه اجماع بر كفر عثمان [2] كرده و او را واجب القتل دانستند و در نتيجه او را كشته و حتي در قبرستان مسلمانها نيز نگذاشتند دفن شود بلكه چندنفر جنازه او را برده و در (حش كوكب) دفن كردند..

نيز به عقيده آقاي غزالي، حجت الاسلام سنّيها، بر شخص واعظ حرام است كه مقتل سيّدالشهدا عليه السلام را بخواند! و آنچه ميان صحابه از نزاع و دشمني و خصومت اتّفاق افتاده تمامي آنها را نديده و نشنيده انگاشته، و حقايق تاريخي را مستور نگاه دارد، و از واقعيّات چشم بپوشد تا به دامن آلوده عدّه اي از صحابه كه به نصّ قرآن مجيد از منافقين بوده اند، گرد و غباري ننشيند! زيرا معاويه ها و عمرو عاص ها و مغيره ها و ابوسفيان ها و امثال آن منافقين، كه از زنادقه بوده اند، از اعلام دين و بزرگان اسلام محسوب مي شوند. امثال اينها از اعلام دين! هستند و نبايد درباره آنها حقايق تاريخي را به زبان آورد و وقايع صحيح را نگاشت تا مبادا حقايق تاريخ خلفاي جاهل نيز آشكار شود. [3] .

در عصر ما هم ديدند كه با آن حرفهاي پوسيده غزاليها نمي توانند از فهميدن و دانستن و كنجكاوي در موضوعات تاريخي و فروعات ديني جلوگيري نمايند، با افكار ساده و سطحي و غرب زده به فلسفه بافي در موضوع امامت و خلافت اسلامي مي پردازند. به اين اميد كه با فلسفه تراشي هايي كه غالبا جز ادعاي بدون دليل و فتواي بي مدرك و خيال بافي بيشتر نيست، بتوانند خلافت اشخاص جاهل و امويهاي فاسق را توجيه كرده و به خورد جوانان عصر بدهند و آنها را اولي الا مر بشناسانند. ولي هرچه بگويند و بنويسند جوانان عصر حاضر، اين گونه خلفا را كه از رويه ملوك جبابره سر مويي قدم به كنار نگذاشته اند و از ستمكاران روزگار محسوبند خلفاي الهي و جانشينان رسول گرامي نخواهند شمرد.

فتواهاي امثال غزالي و قهستاني نزد ما ابدا ارزش نداشته و مورد اعتبار و اعتنا نيست. زيرا از ضروريّات مذهب اهل بيت و تابعين و شيعيان آنها اين است كه خواندن مقتل و تاريخ احوال امام حسين عليه السلام در روز عاشورا يا ساير اوقات از افضل قربات مي باشد و ترغيب و تحريص شيعه توسط ائمه اهل بيت به اين كار خدا پسندانه از حد تواتر گذشته و ضروري و اجماعي ميان شيعه اماميّه است.

زيارت قبور مباركه آن حضرات، و عزاداري و گريه و زاري در مصائب وارده بر ائمّه اهل بيت خصوصا بر سيّدالشهدا امام حسين از افضل اعمال و از اعظم مستحبّات و از الزم اموري است كه بر عموم شيعه محافظت بر آن واجب، و زنده نگاه داشتن آن لازم است.

در خصوص گريه و بكاي بر مصائب سيّدالشهدا و زيارت آن حضرت، رجوع شود به صحيحترين، معتبرترين و جامعترين تأليف در اخبار و احاديث صحيحه وارده از اهل بيت معصومين: كتاب (كامل الزيارة) نوشته شيخ ثقه اجل جعفر بن محمّد بن قولويه قمّي قدّس الله روحه كه در سال 1356 ه-.ق به همّت علامه كبير آقاي اميني صاحب الغدير قدّس سرّه طبع و نشر شده و بعدا با طبع افست نيز منتشر شده است.

با وجود دستور ائمّه هدي سلام الله عليهم، چه اعتنايي به فتواي نواصب و خوارج و دشمنان اهل بيت داريم كه با عقل ناقص و رأي كاسد خودشان فتوا داده و بر خلاف دين حكم تحريم و تحليل صادر كرده اند. در صورتي كه خاندان رسالت ائمّه اطهار معصوم بوده و هرچه نقل كنند از جدّشان رسول الله به آنها رسيده و لذا اعرف به احكام شرع و اعلم به حلال و حرام و قوانين اسلامند.

بايد از آقاي غزالي سؤ ال شود كه شما با كدام دليل فتوا داده ايد كه خواندن مقتل سيّدالشهدا امام حسين و حكايت قضاياي كربلا توسّط وعّاظ در شرع حرام است؟! آيا از رسول الله صلي الله عليه و آله به شما خبر رسيده يا از بعضي صحابه كه مانند شما اشخاص عادي و غيرمعصوم بوده اند روايتي نقل شده است؟! آيا فتواي امام جعفر صادق عليه السلام قابل اتباع است يا رأي منحوس شما؟!اصولا انسان باايمان بايد از اقوال خاندان عصمت و طهارت، كه به نص قرآن كريم معصومند و آيه تطهير در شأن آنها نازل گشته، تبعيّت كند يا از قول فردي مثل شما؟ از آثار فتواي امثال شماهاست كه به فرموده امام صادق،آسمان و زمين بركات خود را قطع مي كند. [4] .


پاورقي

[1] تحقيق درباره روز اربعين حضرت سيدالشهدا عليه السلام شهيد آيت الله قاضي تبريزي ص 468.

[2] عثمان را که کشتند جنازه وي را بر مزبله انداختند و سه روز در آنجا ماند و شبانه چند نفر مانند مروان جنازه او را حمل کردند که دفن نمايند قومي از بني مازن فرياد زدند که هرگاه او را در مقبره دفن کرده باشيد فردا به مردم خبر خواهيم داد. و لذا جنازه را از آن جا برداشتند و به (حش کوکب) که يهوديها اموات خودشان را در آن جا دفن مي کردند بردند و دفن کردند و «وحش به فتح اول و تشديد ثاني و به ضم اول نيز ضبط شده به معني بستان است و کوکب نام مردي از انصار بوده».

[3] تحقيق درباره روز اربعين حضرت سيدالشهدا عليه السلام ص 174.

[4] تحقيق درباره روز اربعين حضرت سيد الشهدا عليه السلام ص 278.