در زمينه آفرينش
او براساس بينش قرآني اينگونه مي انديشيد كه:
- آفرينش را خالقي آگاه مدبر، توانا، شنوا، مريد و آمر و ناهي و كارگردان است. [1] .
- آفرينش هدفدار است و خداي هيچ چيز را بي حساب و بازيچه نيافريده است.
- آفرينش براساس قدر، قضاء و امضاء است. [2] .
- آفرينش تحت قواعد و ضوابط و براساس سنن و نظامات است و سنن الهيه لا يتخلفند. [3] .
- نظام علت و معلول بر جهان و پديده هاي آن حاكمند اگرچه اين امر براي خالق داراي جنبه تشريفاتي است. [4] .
- خلق و امر جهان بدست يك كارگردان است و اوست كه جريان همه چيز را تحت سلطه دارد. [5] .
- آفرينش، وسيع و پردامنه بوده و گوشه اي از آن، زمين و كرات و پديده هاي مشهودند. [6] .
- خداي را آفريده هائي است كه دور از دسترس ما هستند و جهان غيب ناميده مي شوند. [7] .
- لطف و فيض و امداد الهي لحظه به لحظه بر پديده ها جاري است- اگر نازي كند فرو ريزند قالبها. [8] .
پاورقي
[1] قرآن.
[2] قرآن و سنت.
[3] قرآن.
[4] قرآن و سنت.
[5] قرآن.
[6] قرآن.
[7] قرآن.
[8] قرآن و سنت.