بازگشت

نقل كلمات والد شيخ بهائي


و يكي ديگر از بزرگان علماي اماميه شيخ الاسلام شيخ حسين بن عبدالصمد حارثي همداني جبعي قدس سره والد شيخ بهائي رضوان الله عليه در كتاب دراية الحديث گويد: و لقد علم بين كل الخلق من العامة و الخاصة انه لم يسأل احد منهم عليهم السلام قط فتردد و لا توقف و لا استشكل احد منهم سؤالا قط و لا عول في جوابه علي كتاب و لا مباحث مع انهم لم يشاهدوا قط مختلفين الي معلم و لا ادعي ذلك عليهم مدع من اوليائهم و لا من اعدائهم بل كل واحد منهم يسند عن آبائه عن رسول الله صلي الله عليه و آله و هذا من أقوي الادلة علي اختصاهم بالمزايا التي يقطع كل ذي لب بانها من الله تعالي ميزهم بها عن الخلق و معجزاتهم الباهرات و اخبارهم بالمغيبات مما نقله الثقات و اشتهر في كل الامكنة و الاوقات...... انظر ص 41 ط ايران.

پس كسي كه ادعاء كرده كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله هزينه ي تحصيل اميرالمؤمنين علي عليه السلام را از مال خديجه ي كبري عليهاالسلام كه در اختيارش گذاشته بود پرداخت حرف بي مدرك گفته و كلماتي برخلاف معتقدات


شيعه ي اماميه سفته است.

در تاريخ حالات آن حضرت كسي اين قضيه را نگارش نداده و اگر اين ادعاء از اجتهادات خود نويسنده ي آنست بر خودش برگردانيده مي شود و در استنباطات خود به خطأ و غلط رفته است مگر اين كه در معتقدات خود راه سنيها را پيموده باشد و مباني اعتقاداتش متكي و مبتني بر مباني سنيها باشد كه هر جاهل و نادان را لايق اشغال مقام خلافت و نيابت از پيغمبر صلي الله عليه و آله بدانند و مانند رئيس جمهوريهاي فعلي دنيا اشخاص عادي را به امامت انتخاب كنند و او را امام و خليفه بدانند فعلي الاسلام السلام چنانچه آخر كارشان نيز به اين وضع كشيد كه مي بينيم.

آيا از ضروريات مذهب ما شيعه ي اماميه ي اثناعشريه نيست كه حضرت ولي عصر بقيةالله ارواحنا فداه در حين رحلت پدر بزرگوارش امام حسن عسكري عليه السلام بيشتر از پنج سال نداشت؟ آيا در آن سن به تمامي علوم و معارف رسول الله صلي الله عليه و آله دارا نبود؟ هرگز كسي كه شيعه و معتقد به عقائد حقه باشد نمي تواند آن را انكار كند.