بازگشت

تحقيق درباره ي عروسي حضرت قاسم


ناگفته نماند: پس از فراغت از نگارش آنچه راجع به عبدالله رضيع و علي اصغر بود و بررسي بر تاريخ اطفال تير خورده ي سيدالشهداء عليه آلاف التحية و الثناء شد يكي از فضلاء درخواست كرد كه راجع به حضرت قاسم بن امام حسن مجتبي (ع) كه در كربلاء به شهادت رسيده و در موضوع عروسي او كه در كربلاء ادعا كرده اند چند سطر نگارش يابد سئوال ايشان را اجابت نموده و اين سطور را مي نگارد:

اولا: موضوع عروسي قاسم (ع) در كتابي به غير از منتخب شيخ طريحي (ره) پيدا نشده است و در منتخب هم تصريح كرده كه آن را در كتب معتبره نيافته و مورد اعتماد قرار نداده است و سيدالشهداء (ع) دختري داشته باشد كه او را به حضرت قاسم (ع) تزويج كند وجود ندارد زيرا آنچه در كتب معتبره ذكر كرده اند براي امام حسين (ع) دو دختر بوده فاطمة و سكينة و بعضيها سومي را به نام زينب نگارش داده اند و در بعضي كتب مانند مطالب السئوال محمد بن طلحه ي شافعي دختر چهارمي نيز از بنات امام (ع) بشمار آورده ولي نام او را ذكر نكرده است و اما


فاطمه ي صغري كه در مدينه مانده باشد در كتب اماميه به نظر نرسيده يعني اصل ناقل وجود او و ماندنش در مدينه از كتب سنيها شهرت يافته و به بعض كتب اماميه از آنها نقل شده و در اغلب كتب معتبره ي سنيها هم نقل نشده است پس در روز عاشوراء كدام دختر امام (ع) به قاسم (ع) تزويج شده است؟