بازگشت

شهادت به ولايت در اذان


چنانچه در اذان اسم مبارك او را بعد از شهادت به توحيد خداوندي با شهادت به رسالت وي با تصريح به اسم مباركش با هم پشت سر هم مقرون ساخته و اعلام فرموده است.

و بهتر است هر جا كه شهادت به توحيد خداوندي و شهادت به رسالت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم ذكر شود خواه در اذان و اقامه باشد يا در غير آنها شهادت به ولايت و امامت اميرالمؤمنين (ع) علي عليه السلام نيز براي تكميل شهادتين ذكر شود و اين عمل در حد نفس خود مستحب است و مواردي پيش مي آيد كه به حد وجوب مي رسد و عناوين ثانويه عارض شده و رخ مي دهد كه مكلف ملزم مي شود كه شهادت به ولايت و امارت مؤمنين و امامت مسلمين در حق اميرالمؤمنين عليه السلام را بگويد گر چه شهادت به ولايت در اذان و اقامه از فصول و جزء آنها نيست كه اگر گفته نشد باطل شود ولي براي اين كه تكميل كننده ي شهادتين است و آنها بدون شهادت به ولايت فائده نداشته و اعمال مكلف بدون آن قبول نيست شهادت به ولايت و امارت علي عليه السلام نيز گفته مي شود و هيچگونه مانعي ندارد و رجحان شرعي دارد.

و در اين مسأله رجوع شود به حاشيه ي عروةالوثقي تأليف شيخنا الاستاد كاشف الغطاء (ره) ط نجف و مستمسك العروة سيدنا الاستاد طباطبائي حكيم قدس سرهما و رساله هاي مستقلي كه در اين مسأله تأليف شده مانند رساله ي مستقلي كه علامه آقا سيد عبدالرزاق مقرم رحمه الله تأليف كرده و در نجف طبع شده است.


و اما فائده ي صلوات نسبت به عالم آخرت و جهان معنوي باطني آن در حق خاتم انبياء و اولاد طاهرين آن حضرت صلوات الله عليهم اقوال علماء و كلمات بزرگان اسلام در آن باره مختلف است.