بازگشت

قدر متقين بودن آل محمد بنا به اقوال عامه


و يا بنا به قول شافعي كه قائل است مراد از (آل محمد) عموم اقرباء رسول الله (ص) باشند كه صدقه بر آنها حرام است يا اقوال ديگر كه گذشت نظر به تمامي آنها دوازده معصوم از اهل بيت رسول الله (ص)


بدون كوچكترين شك داخل در آل محمد (ص) هستند زيرا دخول آنها قدر متيقن است ولي از احاديث و تواريخ معلوم و مستفاد مي شود كه در دوره ي بني اميه و آل مروان و بني عباس دشمنان خاندان نبوت بسيار كوشيده اند كه بتوانند (آل محمد) را طوري معني نمايند كه اختصاص به اميرالمؤمنين علي و اولاد طاهرين آن حضرت عليهم السلام نداشته باشد و مكالمات و مباحثات حضرت امام رضا عليه السلام در مجلس مأمون الرشيد در اثبات اين كه آل يس و آل محمد عبارت از ائمه ي طاهرين عليهم السلام است مشهور و در كتب مسطور است گاه گويند: (آل محمد) عبارت از تمامي امتند و گاه گفته اند: كه عبارت از تمامي اقرباي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم است و از اين قبيل اقوال تراشيده اند و فرمايش رسول الله (ص) را كه در قضيه ي كساء فرموده: اللهم هؤلاء آل محمد. زير پا گذاشته اند چنانچه در صلوات فرستادن معلوم شد با وجود آن همه روايات تا امروز رويه ي بني اميه را تعقيب كرده و از رويه ي رسول الله (ص) رو گردانيده اند چنانچه بني اميه اصرار ورزيده اند كه در صلوات (آل محمد) را ترك كرده و صلوات دم بريده فرستاده شود و آيه ي تطهير را به زوجات رسول الله (ص) تفسير كنند و گويند: مراد از اهل بيت زوجاتند و به مفسرين مزدور پول مي دادند و در مجامع عمومي و در بازارها ندا مي دادند كه مراد از اهل بيت كه آيه ي تطهير درباره ي آنها نازل شده عبارت از زوجات


پيغمبرند (ص) [1] .

و همچنين اصرار ورزيده اند كه (آل محمد) را از معناي حقيقي آن خارج و به معاني مجازي حمل نمايند و پيروان آنها نيز كه بعدا پا به عرصه ي وجود گذاشته اند از آنها پيروي كرده و مي كنند.

راغب اصفهاني در مفردات القرآن گويد [2] : قيل لجعفر الصادق رضي الله عنه: الناس يقولون: المسلمون كلهم آل النبي عليه الصلاة والسلام فقال: كذبوا و صدقوا.

فقيل له: ما معني ذلك؟

فقال: كذبوا في أن الامة كافتهم آله. و صدقوا في أنهم اذا قاموا بشرائط شريعته آله.

از اين تعبير كه مردم گويند مسلمين عموما آل نبي (ص) هستند واضح است كه مردم را دستهاي اموي وادار به آن حرفها مي كرده و بر فرض اگر با قرينه و مجازا (آل محمد) به امت هم اطلاق شود مردمي


كه اين ادعاء را مي كرده اند نمي توانند بودن قدر متيقني را از (آل محمد) انكار نمايند كه عبارت از ائمه ي طاهرين از اولاد سيد المرسلين (ص)اند.

و فرمايش امام عليه السلام: في انهم اذا قاموا بشرائط.... الخ قرينه است كه اطلاق (آل) بر امت از باب مجاز و به معني اتباع است اگر به شريعت عمل نمايند.


پاورقي

[1] رجوع شود به کتاب نفيس (الکلمة الغراء في تفضيل الزهراء (ع) تأليف امام آيةالله سيدنا شرف‏الدين موسوي عاملي قدس‏سره ص 215 ط نجف سال 1373 ق که با فصول المهمه‏ي آن بزرگوار با هم طبع شده و موضوع مزبور را از عکرمه‏ي ناصبي خوارج مسلک جماعتي نقل کرده‏اند چنانچه از اسباب النزول واحدي و ابن حجر در صواعقش نقل شده است.

[2] به تفسير (آل) مراجعه شود.