بازگشت

معني «آل» در اخبار متواتره


پس با آن همه احاديث و اخبار متواتره در قضيه ي حديث كساء و غيره مراد از (آل محمد) را بيان فرموده و خود رسول الله صلي الله عليه و آله معني (آل محمد) را به مردم تفسير و توضيح داده و مراد خويشتن را ظاهر و آشكارا ساخته چرا مراد از (آل محمد) را كه عبارت از علي و فاطمه و حسن و حسين سلام الله عليهم مي باشند نتوان ترجيح داد؟ آيا تعجب آور نيست معنائي كه خود صاحب شريعت مقدسه بيان فرموده آن را به كنار گذاشته و بأمثال أقوال فلان لغوي مرد عادي بتوان اطمئنان پيدا كرد؟

و چرا اين همه احاديث به طرق أهل سنت و شيعه را به كنارانداخت كه با دلالت مطابقي به معناي (آل محمد) دلال دارد ولي به احاديثي تمسك نمود كه در مورد صدقه وارد شده چطور به آنها چنگ زده مي شود؟

و آن همه اقوال علماي أهل سنت كه از صاحب لسان العرب




شنيده شد در آنها قول فيروزآبادي كه (آل محمد) را به علماء امت معني كند ديده و شنيده نشد پس فيروزآبادي به دلخواه خودش خواسته (آل محمد) را معني كند در صورتي كه آل ابراهيم عليه السلام عبارتند: از اولاد ابراهيم عليه السلام مانند: اسماعيل و اسحق و يعقوب و انبيائي كه از نسل ابراهيم عليه السلام آمده اند ولي در رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم (آل محمد) به امت و در امت هم به علماء معني مي شود؟ در صورتي كه مقتضاي تشبيه به ابراهيم عليه السلام بايد (آل محمد) هم مثل (آل ابراهيم) از نسل و اولاد خاتم انبياء محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم بوده باشند نه از ديگران كه نسبت به آنها به رسول الله (ص) بيگانگانند گرچه از علماء امت باشند.

و علاوه در نسل رسول الله (ص) اشخاصي هستند كه به حكم عقل و نقل معصومند- اگر تابع دليل باشيم- و اعلم امت اسلامي در عصر خودشان بوده اند و تمامي امت با علميت و افضليت آنها اعتراف دارند و آن ذوات مقدسه اند كه در مرتبه ي انبياءاند كه خود فيروزآبادي به اين موضوع اعتراف نمود و اشخاصي كه در مرتبه ي نبوت باشند بايد معصوم باشند و الا غير معصوم به مرتبه ي نبوت نائل نمي شود زيرا نائل شدن به آن مرتبه لازم گرفته كه به تمامي اوصاف و كمالات ني دارا باشد و از آنهاست صفت، و به عقيده شيعه ي اماميه كه با دلائل بسيار محكم و متقن ثابت كرده اند آنها از سائر انبياء گذشته و حتي از انبياء اولي العزم بغير از خاتم انبياء صلي الله عليه و آله و سلم افضلند و اعلم از آنها بوده اند.

آن اشخاص افضل و اعلم كه در رتبه ي انبياء و به اعتراف خود


فيروزآبادي كه كلامش نقل شد خداوند به جهت گرامي داشتن رسول الله (ص) (آل) او را شهداء بر امم انبياء قرار داده كه مرتبه ي نبوت و امامت است آيا آنها مراد از (آل محمد) نباشند؟ آيا ملايان سنيها شاهد بر امم انبيائند؟ آيا آنها از اعمال امم آگاهند تا شهداء بر آنها باشند؟ يا رسول الله (ص) و اوصياء طاهرين او عليهم السلام اند كه بر اعمال واقف و نزد خداوند شاهدند.

و قل اعملوا فسيري الله عملكم و رسوله و المؤمنون [1] .

اهل بيت اطهار عليهم السلام كه در اسلام اعلميت و افضليت شان مورد اتفاق مسلمين است به عقيده ي فيروزآبادي كه عمر خود را در الفاظ و لفاظي بسر برده و از علوم (آل محمد) حظ و نصيبي نبرده اگر از اهل بيت كسي به مرتبه ي علماء از علم و اجتهاد رسيد و ميان (اهل) و (آل) را جمع كرد به مرتبه ي آنها مي رسد كه در جرگه ي (آل محمد) وارد شوند مانند آن حضراتي كه از آنها اسم برده است؟- زهي به اين بي ادبي و تصور باطل و خيال عاطل كه آقاي فيروزآبادي كرده: اشخاصي كه علوم شان من جانب الله تعالي است آنها را در رديف علماي امت كه نسبت به آن ذوات مقدسه جاهل اند نه عالم آورده است.


پاورقي

[1] التوبة- 105.