بازگشت

ملحق كردن امام سجاد سر، اطيب سيدالشهداء را به جسد مبارك بعد از چهل روز


و از شواهد آمدن اسراء خاندان نبوت در بيستم ماه صفر (61) هجرت در اربعين اول به كربلاء عبارت از ملحق ساختن سر مبارك سيدالشهداء عليه السلام به جسد اطيب و انورش در كربلاء است كه جمعي تصريح كرده اند كه رأس مطهر بعد از چهل روز از شهادت ملحق به بدن اطهر شده است.

مشهور ميان علماء امميه رضوان الله عليهم چنانچه علامه ي مجلسي (قدس سره) بر آن تصريح فرموده است آنست كه رأس اطهر و اطيب سيدالشهداء (ع) را در روز اربعين اول بيستم ماه صفر سال شصت و يك، حضرت امام سجاد عليه السلام با ساير اهل بيت از شام وارد كربلاء شده و سرهاي


مقدس شهداء را به بدنهاي آنها ملحق كرده است.

اما ساير اقوال راجع به مدفن رأس مطهر اعتماد را نشايد و لذا به نقل مقداري از عبارات و تصريحات اشخاصي كه تصريح كرده اند كه رأس مطهر را بعد از چهل روز از عاشوراء به بدن مبارك در كربلاء ملحق كرده اند مي پردازيم بعد از آن كه در اين موضوع بررسي مي نمائيم.

سيد اعظم رضي الدين علي بن طاووس حسني (قدس سره) در لهوف فرموده [1] فاما رأس الحسين عليه السلام فروي انه اعيد فدفن بكربلاء مع جسده الشريف و كان عمل الطائفة علي هذا المعني المشار اليه و رويت آثار كثيرة مختلفة غير ما ذكرنا تركنا وضعها كيلا ينفسخ ما شرطناه من اختصار الكتاب.

از كلام آن سيد والامقام مفهوم مي شود كه عمل شيعه بر آنست: كه سر مبارك امام عليه السلام به جسد اطهر ملحق شده و به سائر اقوال در آن باره اعتناء نداشته اند و مي فرمايد: كه آثار زيادي در اين خصوص نقل شده به جهت اختصار كه در لهوف نظرش برآن بوه و براي زوار و قرائت آن كتاب در مجالس عزا، تأليف فرموده از نقل آن اقوال درباره ي رأس مطهر خودداري فرموده مانند اين كه رأس مطهر را خلفاء فاطميين از باب الفراديس در دمشق كه از خزانه ي يزيد پيدا كرده و در


آنجا دفن نمودند و بعدا از عسقلان به مصر برده و در قاهره دفن كردند و در آنجا بارگاه عظيمي دارد كه زيارتگاه است چنانچه سبط ابن الجوزي نقل كرده است.


پاورقي

[1] ص 112 ط 2 صيدا.