بازگشت

اشاره به تقطيع روايت عطية چنانچه گذشت


و گذشته از همه ي اينها در بياناتي كه سابقا شده و به طور واضح


محقق كرديم كه آنچه سيد (ره) در لهوف از آمدن اسراء به كربلاء نقل فرموده و اسم راوي را ذكر نكرده راوي آن مطلب عبارت از عطيه ي عوفي كوفي (ره) است [1] كه همراه جابر بن عبدالله انصاري (ره) به كربلاء آمده و جريان ورود جابر را قبلا و چگونگي مهيا شدن او را از غسل زيارت و غيره براي آمدن به نزد قبر اطهر اطيب و ورود اسراء اهل بيت عليهم السلام را از شام به كربلاء در روز اربعين و زيارت براي روز اربعين چنان كه سيد (ره) در مصباح الزائر نقل كرده تمام يك روايت است و راوي عطية رحمه الله است و آن روايت را تقطيع كرده و هر قسمت آن را به مناسبت مقام در كتابي نقل كرده اند آنچه راجع به زيارت است در مصباح الزائر و آنچه راجع بر حب خاندان رسالت است در كتاب بشارة المصطفي و آن قسمتي كه راجع بر مصائب سيدالشهداء عليه السلام است در كتاب مقتلي مانند كتاب شريف و بسيار معتبر «لهوف» نقل كرده اند چنانچه تفصيلا


در گذشته تحقيق شد.


پاورقي

[1] چنانچه در گذشته بيان شد که علامه‏ي امين عاملي (ره) آمدن اهل‏بيت (ع)را به کربلاء در مراجعت از شام از عطيه نقل کرده و بعدا مطلع شدم که شيخ جليل شيخ حسين بن شيخ سليمان بلادي (ره) در کتاب «فاجعة يوم الاربعين او حديث الاربعين في مجئي الامام زين‏العابدين (ع) و اهل بيته الي ارض کربلاء» آمدن امام (ع) و سبايا را به کربلاء از عطية نقل نموده رجوع شود به صفحه‏ي (29) ط نجف گر چه مسامحه در تعبيرش رخ داده و (ابن عطية) تعبير آورده ظاهرا از غلط نسخه است.