بازگشت

دليل هفتم علامه ي محدث نوري و جواب آن


دليل هفتم شيخ محدث نوري (ره) آنست: كه اسراء اهل بيت عليهم السلام از شام به قصد وطن خودشان مدينه ي منوره خارج شده اند و بي اطلاع يزيد پليد هرگز ميسر نبود به عراق بيايند و يزيد شخص


خسيس بود و دنائت طبع داشت مخارج آنها را هرگز دو برابر نمي كند كه به عراق و زيارت قبر مبارك سيدالشهداء عليه السلام بيايند.

اين دليل هم مجرد احتمال بيشتر نيست زيرا يزيد به نعمان كه همراه اسراء اهل بيت عليهم السلام بوده و مأمور بود با تمام احترام آنها را به وطن خودشان برساند سپرده بود كه در اختيار آنها باشد و از اوامر آنها سر نپيچد و در اطاعت شان باشد و هر امر نمودند اطاعت نمايد و لذا هيچگونه استبعاد ندارد كه امام عليه السلام به او امر كند كه قافله ي آنها را به عراق بكشد و او اطاعت كند چنانچه صريح تاريخ است كه خاندان رسالت بعد از آن كه از شام بيرون آمدند از نعمان خواهش كردند كه قطار قافله ي آنها را به كربلاء بگرداند و او هم قبول كرد از كجا معلوم شده كه يزيد بطور سري به او دستور نداده بود كه اگر خاندان نبوت از او خواهش كنند كه آنها را به عراق ببرد او قبول نمايد و از امر آنها خارج نشود و شايد سياست وقت هم به جهت ملاطفت به افراد خاندان عصمت نيز آن دستور را اقتضا كرده است و اشخاص دني و لئيم براي حيله و سياست و تزوير و صلاح كار خودشان مخارج زيادي را متحمل مي شوند و بيت المال مسلمين را در موارد زيادي بيهوده صرف مي كنند كه در آن احتمال استقرار رياست پنج روزه ي خودشان را تصور كرده باشند از كجا معلوم كه يزيد پليد آن ملاحظات را نكرده است بلكه براي اسكات مردم و به جهت برگردانيدن افكار عمومي و كاستن از خشم مردم بعد از شهرت شهادت ريحانه ي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم كه از


هر طرف و از گوشه و كنار بلاد اسلامي سيل خشم و نفرت به طرف يزيد هجوم مي آورده و قتل امام عليه السلام را به گردن ابن زياد مي انداخت و خود را بي اطلاع قلم داد مي كرد تا جلو نفرت و انزجار و غضب مردم را بگيرد تمامي اينها تقاضا كند كه خاندان رسالت (ع) را اسباب مهيا و فراهم بياورد كه به زيارت سيدالشهداء (ع) به كربلاء بروند.