بازگشت

دليل ششم علامه ي نوري و جواب آن


دليل ششم علامه ي نوري (ره) براي استبعاد آمدن اسراء اهل بيت عليهم السلام به كربلاء در اربعين اول (61) هجرت آنست: كه اگر حضرت امام سجاد عليه السلام و جابر بن عبدالله انصاري (ره) و جماعتي از بني هاشم در يك روز به كربلاء رسيده اند مناسب نبود جابر را اول زائر سيدالشهداء


عليه السلام گويند چنانچه شيخ مفيد (ره) در مسار الشيعة فرموده: و هو اول من زاره [1] ... يعني جابر اول كسي است كه سيدالشهداء عليه السلام را زيارت كرده است.

اين دليل محدث نوري (ره) بسيار عليل و سست و موهون است زيرا رسيدن جابر و امام عليه السلام و سائر بني هاشم به كربلاء در يك روز لازم گرفته در واقع هم جابر اول زائر باشد چون بدون شك جابر (ره) قبل از امام عليه السلام و سائر افراد خاندان رسالت و بني هاشم به كربلاء رسيده و همراهش دو نفر بيشتر نبوده يكي غلام جابر (ره) و ديگري عطيه ي عوفي (ره) و ابدا كسي نگفته چنانچه تا حال در جائي نديده ام كه شخص ديگري هم با آنها بوده به نام عطاء و چهار نفر بوده اند و هنوز امام عليه السلام وارد كربلاء نشده بود كه جابر وارد شده و همراهش عطية و غلامش بوده و غسل كرده با آن كيفيتي كه معلوم است و نزد قبر مبارك حاضر گشته بعد از انجام وظائف زيارت بوده كه امام عليه السلام با مخدرات عصمت و طهارت وارد شده اند و لذا برحسب ظاهر جابر انصاري رضوان الله عليه حقيقتا اول زائر است گر چه عطية و غلام جابر همراهش بوده اند ولي نظر به جلالت و عظمت جابر (ره) كه از بزرگان صحابه ي رسول الله صلي الله عليه و آله بوده و از معمرين آنها و شخصي است كه آخرين صحابه بوده كه از دنيا رفته و لذا او را اول زائر گفته اند و او از طبقه ي غير امام عليه السلام و غير بني هاشم اين افتخار را برده است.

و جابر (ره) به اندازه ي در انظار مسلمين عظمت داشته كه امام


باقر سلام الله عليه روايات را در مقابل سنيها از باب تقيه به وي نسبت داده است كه كسي از سنيها و نواصب ايراد نگيرد.

أف باد بر اين ستمكاران دنيا و فراعنه ي روزگار كه صحنه ي دنيا بر حجت خدا و خليفةالله آن اندازه تنگ و عرصه را ضيق بگيرند كه امام عليه السلام احاديث را به يك نفر از صحابه ي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و خادمان رسالت نسبت بدهد و نتواند حق را آشكارا بيان و از خود عيان نمايد و هميشه در ادوار روزگار ستمكاران كارشان اين و رويه شان همين است و خداوند از آنها انتقام بگيرد و گرفتار عذاب اليم خود فرمايد.


پاورقي

[1] ص 44 ط مصر.