بازگشت

تاريخ حركت اسراء از كوفه و مراجعت شان به كربلاء


و نقل سبط ابن الجوزي و ديگران كه اسراء خاندان نبوت را از كوفه در پانزدهم محرم (61) ه به سوي شام حركت داده اند صحيح است و اول صفر وارد شام كرده اند و قريب هشت روز [1] در شام توقف آنها شده و در ظرف پانزده روز تا آخر ماه محرم آنها را با سرعت سير بريد كه تفصيلا شرح داده شد برده اند و پس از هشت يا هفت روز حركت از شام شده و قريب دوازده روز در راه ميان عراق و شام بوده اند و بسيار امكان دارد كه با خط مستقيم سيرشان شده و آب و آذوقه تهيه ديده و عازم خروج از شام گشته اند و در راه از دليل كه در اختيار اسراء خاندان رسالت بوده و خواهش كرده اند كه يكسره به عراق برود تا آنها زيارت قبور شهداء دشت كربلاء را نموده و قبر اطهر و انور سيد مظلومان


ابوعبدالله حسين عليه السلام را زيارت نمايند.

اشخاصي كه در آمدن اسراء خاندان رسالت ازشام به عراق در روز بيستم ماه صفر سال 61 هجرت در روز اربعين اشكالات تراشيده و شبهات به راه انداخته تا كار را به جائي رسانيده اند كه از محالات عادي شمرده اند از احوالات بريدها و سرعت سير آنها در آن زمان اطلاع كافي نداشته اند و از عمل كبوتران نامه بر و از وجود آنها در زمان بني اميه آگاهي نداشته و از قضيه ي اسراء خاندان نبوت ر رفتن به شام و مراجعت شان از شام و استيذان ابن زياد از يزيد درباره ي آنها به واسطه ي كبوتران نامه بر اطلاعات كامل نداشته و به تحقيق نپرداخته و لذا دچار آن همه اشتباه و استبعادها شده اند و كلمات و حرفهاي آنها باعث تشويش افكار مردم شده و استبعادهاي بعضي از اهل منبر هم قضيه ي اربعين اول را در منابر بيشتر مزيد بر علت گشته و موجبات تشويش افكار گرديده و تشنج را در اذهان مردم در اين خصوص ايجاد كرده است. و اميدوارم تقريباتي كه در اين كتاب نگارش يافت اعتماد بيشتر را بر ادعاء اين كه اسراء خاندان عصمت و طهارت در اربعين اول سال (61) ه به كربلاء آمده اند فراهم آورد علاوه بر قرائن و امارات ديگر كه ذكر خواهد شد ان شاءالله تعالي.


پاورقي

[1] در بعضي از مقاتل و تواريخ نقل شده که اسراء اهل‏بيت (ع) هفته و بلکه کمتر از يک هفته در شام توقف کرده‏اند- رجوع شود به کتاب سر الاسرار عالم جليل حاج شيخ عبدالرحيم کرمانشاهي متوفي (1305) ه. ق ص 374 ط ايران سال (1320) ه. ق و از اين نقل معلوم مي‏شود که ادعاي بعضيها که در شام يک ماه مانده‏اند صحت ندارد. چنانچه در بعضي از کتابهاي فرقه‏ي اسماعيليه ديدم که اهل‏بيت يک ماه و نيم در شام مانده‏اند ولي نظر به قرائن و شواهد تاريخي و تصريح بزرگان اين قول مزبور قابل اعتماد نيست چنانچه سال گذشته سفري به شهرستان (خوي) شد و در منزل عالم فاضل صديق شفيق اديب علامه‏ي جليل آقاي حاج شيخ جابر فاضلي دام بقائه به نسخه‏ي از طبع اول اين کتاب تحقيق برخوردم ديدم شخصي در حواشي آن نسخه در عالم خيال خود ايراداتي به نظرش رسيده و در هوامش کتاب آنها را نگارش داده. پس از مطالعه‏ي آن اشکالات أجوبه‏ي آنها را در هوامش همان نسخه‏ي نامبرده نوشته شد و ديدم فرضياتي کرده و گفته که اسراء اهل‏بيت عليهم‏السلام بنا به آن فرضيات پس از اربعين به کربلاء مي‏رسند در جوابش نوشته شد با نگارش فرضيات مطلب درست نمي‏شود آنچه در خارج واقع گشته آن را بايد تحقيق کرده و به دست آورد و چنانچه گفته شد اهل تحقيق گفته‏اند اهل‏بيت (ع) بيشتر از يک هفته در دمشق توقف نکرده‏اند.