بازگشت

كشف شبهات صادره از طرفدار شبهات


جمود بر اين كه شيخ طريحي (ره) اشاره به سال نكرده و مسكوت گذاشته يا فلان شخص روز و سال را متعرض نشده اين قبيل كلمات و راه انداختن شبهات تمامي اينها غفلت از آنست كه مراد بزرگان از كلمات شان همان روز بيستم صفر سال 61 هجري است زيرا مرتكز در اذهان بزرگان از علماء و ديگران از آن كلمات شان روز بيستم صفر روز اربعين سال 61 هجري است چون ارتكازي در ميان شيعيان است عموما كه رأس اطهر سيدالشهداء (ع) پس از چهل روز از عاشوراء ملحق به جسد اطيب شده و آن را امام سجاد (ع) در اربعين آورده و به بدن اطيب ملحق كرده است چون كسي از مؤرخين و ارباب مقاتل نگفته كه رأس اطهر را كسي ديگر ملحق به بدن اطهر كرده است و كسي ابراز نكرده كه غير از امام عليه السلام كسي ديگر آن را الحاق به بدن كرده و كسي نگفته كه آمدن امام سجاد (ع) براي الحاق رأس اطهر به بدن امام (ع) در اربعين دوم اتفاق افتاده يعني هشتاد روز بعد از عاشوراء واقع شده يا موقع رفتن


از كوفه به شام كه بعضيها احتمال داده كه آن موقع از كوفه به كربلاء آمده اند زيرا رأس اطهر را نظر به اين رغم باطل در آن موقع به شام برده اند چطور مي شود آن موقع الحاق به بدن اطيب شده باشد، و كسي از اماميه نگفته كه اسراء شش ماه در كوفه مانده اند. و يا سال آينده 62 به كربلاء آمده اند اينها حدسيات بعض اشخاص مانند طرفدار شبهات است و حدسياتي است كه در اين باره زده شده و خصوصا پس از محدث نوري (ره) شبهات به راه انداخته اند و كليه احتمالاتي كه ذكر شد كلا حدس و تخمين و توهمات و احتمالات است كه در اعصار متأخره به ميدان آمده و از محدث نوري (ره) ناشي شده و او هم استبعاد سيد (ره) را در اقبال عنوان كرده و به شبهات بال و پر داده و تمامي اذهان را با آنها به تشويش انداخته اند و ابدا دليلي به آنها ندارند.

و ابدا كسي قبل از زمان محدث نوري (ره) ايجاد شبهات نكرده و به شبهات بال و پر نداده مثل بال و پر دادنش به تحريف قرآن (العياذبالله) كه از حد خارج شده است فقط استبعاد سيد (ره) است كه در اقبال فرموده و ذهن آن بزرگوار را احتمال اين كه اهل بيت يك ماه در دمشق مانده اند گرفته و اما ايجاد شبهات نفرموده است.

و علامه ي مجلسي (ره) هم استبعاد را خواسته به نحوي توجيه نمايد كه از قول مشهور به كنار نرود روز اربعين بيستم شهر صفر سال 61 به اندازه ي در ميان شيعه مسلم بوده و الحاق رأس اطهر بقدري روشن بوده حتي از علماي اعلام اهل سنت گفته: كه شيعه ي اماميه قائلند كه رأس مطهر


سيدالشهداء (ع) پس از چهل روز از شهادت آن حضرت به بدن اطيبش ملحق شده و الحاق كننده غير از امام سجاد (ع) كسي ديگر نيست و عين الفاظ علماء اهل سنت خواهد آمد.

و لذا احتياجي نداريم بگوئيم: بايد جمع بين اخبار و تاريخ و ملاقات جابر نمائيم و چهار و پنج وجه كه جز احتمال و حدس بيش نيست تصوير كنيم و غير از تكثير احتمالات و زياد كردن حدسيات واهيه كه اصلا به درد نخواهد خورد چيز بيش نيست و غير از مشوش كردن اذهان و به حيرت انداختن اشخاص صافي طويت و سليم النفس خالي از شكوك و شبهات چيز ديگر نيست.