بازگشت

خلاصه ي كلام در تطيع شدن روايت عطية


پس خلاصه ي كلام آنست كه از آنچه نگارش يافت واضح مي شود: روايت عطيه مفصل بوده و آن را تقطيع كرده اند و هر كس مقداري از آن


را بر حسب تناسب تأليفش نقل نموده.

پس دليل چهارم محدث نوري (ره) كه بر نفي و استبعاد آمدن اسراء اهل بيت عليهم السلام در روز اربعين اول بيستم صفر به كربلاء ذكر كرده و چنگ به روايت عطية كه در كتاب بشارة المصطفي نقل شده زده است تمام نيست چنانچه بر متأمل روشن ضمير واضح و روشن گشت.

و ناگفته نماند: اين كه جابر انصاري رضي الله عنه بعطية فرموده مرا به طرف خانه هاي كوفه ببريد و گمان نمي كنم بعد از اين سفر من تو را ملاقات كنم بعيد نيست اين فرمايش را جابر (ره) در موقع ديگر غير از موقع ورود اسراء خاندان رسالت و امام سجاد عليه السلام به كربلاء فرموده باشد چون جابر و عطية در حضور امام سجاد عليه السلام و سائر افراد خاندان امامت به مدينه رهسپار نشده و در كوفه مانده و عطية از اهل كوفه است و جابر مهمان به وي بوده و از كوفه به زيارت كربلاء مي آمده و اگر جابر (ره) در حضور امام سجاد عليه السلام به مدينه برمي گشت نقل مي شد و ابدا كسي آن را نقل نكرده است و روات و اهل تاريخ در زمانهاي قديم در نقل قضايا به اختصار كوشيده اند و قضيه را طوري نقل نموده اند انسان تصور مي كند كه يك قضيه و در يك وقت واقع شده است در صورتي كه در مواقع و اوقات مختلفه وقوع يافته است.

و اين كه محدث نوري (ره) فرموده: گمان ندارم كه صاحب عقل سليمي باور كند كه حضرت سجاد عليه السلام به آنجا بيايد و زيارتي از آن حضرت عطية نقل نكند.