بازگشت

شبهه ي چهارم و جواب آن


چهارم: در حديث عبيدلي نيامده كه زينب كبري عليهاالسلام در اين مسافرت اجباريش به مصر از زوجش عبدالله به جعفر طيار (رض) استيذان كرد يا از حضرت امام سجاد عليه السلام اذن گرفت.

جواب: اين اعتراض محتاج به بيان نيست. آيا اين معترض علم به غيب داشته كه بانوي عصمت از امام عليه السلام يا از زوجش عبدالله (رض) استيذان نكرده است؟ مگر روات در نقل قضايا به تمامي جزئيات آنها اطلاع پيدا مي كنند و در نقل تواريخ تمام خصوصيات را در مقام نقل و روايت در نظر مي گيرند؟ و عدم نقل راوي دليل آن نيست كه استيذان به علم نياورده است و بايد با صراحت گفت: اين اعتراضات ابدا وارد نبوده و اشكالهاي پوچ نبايد مورد اعتناء قرار گيرد ولي از آنجا


كه شايد در اذهان ساده و سطحي جاي گيرد و لذا به جواب آنها پيش دستي شد و آن شبهه ها غير از غيب گوئي و براي حديث عبيدلي عيب جوئي چيز بيشتر نيست- والله العالم.