بازگشت

واقعه ي مجاعة مدرك ندارد


كتب تاريخ و سير و انساب و تراجم و حديث و كتب بزرگاني كه


در تواريخ و حالات و آثار اهل بيت عليهم السلام سخن رانده و در تواريخ آنها به تأليف پرداخته اند اشاره به همچو واقعه ي تاريخي- مجاعه و مسافرت عبدالله جعفر رضوان الله عليهما- نكرده اند مانند شيخ كليني و شيخ صدوق و شيخ مفيد و سيد علم الهدي و شيخ طوسي و شيخ طبرسي و ابن شهرآشوب و ابن فتال نيشابوري و آيةالله علامه و سيد ابن طاووس و اربلي در كشف الغمة و علامه ي مجلسي كه دائرةالمعارفي مانند بحارالانوار تأليف فرموده و احاطه ي عجيبي بر سير و آثار و اخبار و احوال ائمه ي اطهار و اولاد امجاد آنها عليهم السلام داشته و همچنين از علماي اهل سنت آنهائي كه در تواريخ و فضائل و حالات اهل بيت عليهم السلام به تأليفات پرداخته اند اشاره به همچو واقعه ي تاريخي نكرده اند مانند سبط ابن الجوزي و ابن صباغ مالكي و ابن طلحه ي شافعي و حافظ گنجي و ابن الصبان و شبلنجي و محب طبري و بدخشي و سيد علي همداني و صاحب ينابيع المودة و ديگر از اعلام اهل سنت كه ذكر اسامي شان به طول مي انجامد و همچنين در تواريخ مكه و مدينه كه مستقلا به تأليف پرداخته اند از قضيه ي مجاعه خبري نيست و علامه ي صدر عاملي (ره) از كجا آن را اخذ و وارد كتابش (نزهة اهل الحرمين) كرده و از كتاب ايشان سرايت به تأليفات ديگران از شيعه و سني كرده است؟ معلوم نيست.

ولي به دفن شدن آن صديقه ي صغري در مصر، عالم نسابه عبيدلي در كتابش كه قديميترين مدرك است تصريح كرده و ابن عساكر دمشقي در تاريخ كبير و ابن طولون دمشقي در رساله ي زينبيه و شعراني در لواقح


الانوار و شيخ محمد صبان در اسعاف الراغبين و شبلنجي در نور الابصار و شبراوي در الاتحاف و شيخ حسن عدوي در مشارق الانوار و مناوي در طبقات و سيوطي در رساله ي زينبيه و اجهوري در رساله ي مسلسل عاشوراء و زينب فواز در الدر المنثور و از مشاهير متأخرين از اهل تتبع و اطلاع فريدوجدي و ديگران تصريح كرده اند.