بازگشت

مدت اقامت بانوي عصمت در مدينه و مصر پس از مراجعت از شام


از آنچه نقل شد به خوبي مي توانيم به اين نتيجه برسيم كه حضرت زينب كبري عليهاالسلام در كوفه و شام چنانچه بعضي از متأخرين كه نزديك به زمان ما بوده اند و توهم كرده اند كه زياد توقف كرده باشد توهم و تصور بي اساس بيش نيست و هيچگونه شاهد تاريخي ندارد و اين معني در ذهن انسان كاملا تقويت مي شود چنانچه مشهور است در اربعين اول بيستم شهر صفر سال 61 به كربلاء از شام مراجعت و بعد رهسپار مدينه شده و قريب چهار ماه و چند روز در مدينه توقف كرده و در اواخر ماه رجب [1] 61 هجري وارد مصر شده و يازده ماه و نيم در مصر


اقامت فرموده و در ماه رجب سال 62 هجري در آن سامان از دنيا رحلت فرموده است و اگر اسراء اهل بيت در اربعين اول به كربلاء نيامده باشند شاهدي بر اين كه در موقع ديگر آمده اند نداريم و اگر كسي گفته باشد توهم و خيال بيشتر نيست و اين نقد عبيدلي نسبت به تاريخ رفتن زينب كبري عليهاالسلام به مصر و جريان اوضاع مدينه و تحريص زينب كبري عليهاالسلام مردم را به خون خواهي حضرت سيدالشهداء عليه السلام و حركت آن بانوي عصمت به طرف مصر و ماندن يازده ماه در آن سامان وقتي جامه ي عمل به خود مي پوشد كه در كوفه و شام زياد اقامت نكرده باشد.


پاورقي

[1] ورود آن بانوي عصمت به مصر در اواخر رجب يا اوائل شعبان 61 هجرت چنانچه از سائر تواريخ به دست مي‏آيد چندان منافات با يکديگر ندارند.