بازگشت

صدمات صاحبان كتاب ضعيفه به عالم شيعه و زنده كردن شبهات محدث نوري


البته نزد اهل علم و دانش معلوم است كه آن گونه كتابها و نقليات آنها نزد علماء و دانشمندان و اهل تحقيق مورد اعتبار و اعتماد نيست مگر كسي باشد كه فرق ميان كتاب معتبر و غيرمعتبر نگذاشته و مقتل ابي مخنف را كه فعلا در دست مردم است و از مجعولات است و يا مقتل اسفرائني را كه از كتب بسيار ضعيف و غير قابل اعتماد است مصدر نقل خود قرار داده و امثال آنها را از مدارك نقل خود بشمار آورد و كتابي تأليف كرده به فروش برساند و براي سرگرمي در شبهاي طولاني خوب به درد مي خورد كه با تماشاي عكسهاي نامناسب با كتابش اگر مطالعه شود براي مقدمه ي خواب بهتر است چنانچه اخيرا باز شخصي كه تميز كتاب ضعيف را از معتبر نمي دهد امثال كتاب مفاتيح البكاء و بحر المصائب كه بحر الجعليات و الاكاذيب است و مقتل اسفرائني و امثال آنها را مصدر نقليات خود قرار داده و شبهات محدث نوري (ره) را خواسته زنده نمايد.

در امثال كتاب بحر المصائب مؤلفش خواسته براي خودش و ديگران مطالب منبري درست كرده و تهيه ي گفتارهاي منبري جمع آوري نمايد و لذا بر درستي و نادرستي مطالب و از كجا و از كدام مدرك و مصدر و مستند نقل مي كند اعتناء نكرده و اهميت نداده و به هر كتاب مجهول المؤلف و تأليف هر نااهل و جاهل چنگ زده و هر چه به نظرش رسيده و آنچه در نوشته ي خوانده و در جنگي به دست آورده و در بياضي و در پشت كتابي يافته تمامي آنها را نقل و در تأليف خود در صفحه ي روزگار از خود به يادگار گذاشته است.

غرض مطالبي فراهم آيد و از وي به يادگار بماند گرچه به عالم


شيعه اهانت و اسباب عار و ننگ فراهم گردد و به دست خودشان سلاح به دست دشمن داده باشند كه غير از تأسف و تأثر براي انسان و اشخاص فهميده ي باوجدان ثمري مترتب نيست.

و جاي بسي شگفت است كه جمعي مانند بعضي از اخباري مسلكها خيال مي كنند كه هر چه و هر مطلبي را در ورق پاره ي نوشته شد و هر جاهل و ناداني در اوراقي به نام تأليف نگارش داد باعث اعتبار آن مطلب مي شود و موجب اعتماد بر آن مي گردد و تعجب بيشتر از كساني است كه در عصر حاضر هستند و به امثال آن كتابها اعتماد نموده و كتابي تأليف كرده و آن گونه كتابها مصدر نقلياتش مي باشد.