بازگشت

اشكال محدث نوري كه لهوف شباهت به سائر تأليفات سيد ندارد و جواب آن


علامه ي نوري (ره) فرموده: كه لهوف شباهت بهساير تأليفات سيد (ره) ندارد زيرا در آن سند نقليات خود را بيان نفرموده معلوم مي شود كه در ايام جواني و هنوز در تأليف و تصنيف ورزيده نبوده آن را نوشته است اين حاصل فرمايش محدث نوري (ره) است.

ولي تعجب است از كثرت حب خويش بر تشديد اشكالات و شبهات درباره ي آمدن اسراء اهل بيت عليهم السلام به كربلاء هر چه مي توانسته خواسته از كتب معتبره ي اماميه مانند «لهوف» را بلكه از اتقان و استحكام نقليات ساقط نمايد و لذا متشبث به اين حرفها شده در صورتي كه به هر منصف خالي از تعسف واضح و آشكار است كه سيد مرحوم لهوف را براي اين كه زائرين قبر اطهر سيدالشهداء عليه السلام آن كتاب را همراه داشته باشند و در مجالس عزا ذاكرين مصائب آن حضرت آن را بخوانند، چنانچه در قديم الايام مرسوم بوده كه از روي كتاب ذكر مصائب مي نمودند و بسيار كار خوبي بوده كه مرثيه خوان از خود اضافاتي در نقل وقائع و مصائب نمي كرده و مطلب را از آنچه در كتب معتبره نوشته اند وارونه نقل نمي نموده كه قعلا در ميان اهل منبر معمول و مرسوم است بلكه از روي كتاب مقتلي ذكر مصائب مي كردند و آنچه در آن كتاب نوشته بود اكتفاء به همان مطالب مي شده و اگر سيد (ره) در لهوف نقليات خودش را با سند آنها نقل و بيان و شرح مي داد كتاب لهوفي با اين ترتيب و لطافت و ظرافت تأليف نمي شد و مناسب مجالس عزاء و خواندن


آن در محافل سوگواري سيدالشهداء عليه السلام نمي گرديد و به كار زائر نمي خورد و كتاب لهوف نمي شد بلكه يك كتاب بزرگ مي گرديد به اين مناسبت است كه اسناد نقليات خويشتن را بيان نفرموده و چون سيد (ره) در دقت نظر و وثاقت و امانت و ضبط در نقل احاديث و تواريخ و وقايع نزد عموم علماي اماميه رضوان الله عليهم مورد قبول و هيچگونه سر موئي جاي شبهه و اشكال نيست و قطعا هر چه در لهوف نقل فرموده و از اول كتاب تا آخر آن هر چه بيان كرده با سند و مدرك و نقل از كتب معتبره است ولي نظر به علت و جهتي كه ذكر شد اسانيد را حذف كرده و بيان نفرموده است.

و لذا تمامي نقليات و محتويات كتاب لهوف سيد (ره) نزد علماي اماميه مورد اطمينان و اعتماد و اعتبار است و از تمامي تواريخ و مقاتل كه از علماي شيعه و سني تأليف كرده و در تاريخ دشت كربلاء به قلم آورده اند صحيح تر و اعتبارش بيشتر است.