بازگشت

اطلاع يافتن زكريا


«كهيعص - ذكر رحمة ربك عبده زكريا»

ابن شهرآشوب و شيخ طبرسي نقل مي كنند كه: سعيد بن عبيدالله اشعري از حضرت امام حسن عسكري «عليه السلام» از اين آيه سؤال كرد، فرمود: اين حروف از اخبار غيبي است كه خداوند پيغمبر خود زكريا را مطلع ساخت و داستان شهادت حسين «عليه السلام» را براي او به ابهام حروف ك كربلا، ها هلاكت، ي يزيد، ع عطش، ص صبر حسين «عليه السلام» بيان فرمود، و چون زكريا از اسامي خمسه ي طيبه مزين به ساق عرش الهي مسئلت نمود جبرئيل به او نمود، و چون زكريا بنام حسين رسيد بغض گلو و اشگ ديدگانش را گرفت، سبب آنرا پرسيد، جبرئيل واقعه ي عاشورا را براي او تشريح كرد. زكريا در مسجد نشست و تا سه رو از آن واقعه گريه مي كرد و درخواست كه در مصيبت و اجر او شريك شود. خداوند حضرت يحيي را به او عطا فرمود كه در


بسياري از جهات: مدت حمل، شهادت، بريدن سر و تكلم آن؛ شبيه به سيدالشهداء «عليه السلام» بود.

در تفسير عياشي در ذيل آيه ي: «ألم تري الي الذين قيل لهم كفوا أيديكم (مع الحسن) و أقيموا الصلاة و آتوالزكاة فلما كتب علهيم القتال (مع الحسين) اذا فريق منهم يخشون الناس كخشية الله أو أشد خشية و قالوا ربنا لم كتبت علينا القتال لولا أخرتنا الي أجل قريب» مي نويسد: اين آيه درباره ي حسين «عليه السلام» نازل شده است.

در «كامل الزياره» و تفسير علي بن ابراهيم در ذيل: «يا أيتها النفس المطمئنة - ارجعي الي ربك راضية مرضية - فادخلي في عبادي - و ادخلي جنتي» مي نويسد: يعني «الحسين بن علي». [1] .

در تفسير فرات در ذيل آيه ي: «الذين أخرجوا من ديارهم» تا آخر مي نويسد، در شأن حسين نازل شده است.

ابواسامه از حضرت ابوعبدالله پرسيد از تفسير: «يا أيتها النفس المطمئنة- ارجعي الي ربك راضية مرضية» فرمود، اين نفس مطهره ي راضيه ي مرضيه ي جدم حسين «عليه السلام» است كه خداوند از او راضي و او از خداوند راضي مي باشد، و اضافه فرمود كه: اين سوره مخصوص حسين و شيعيان او است كه در روز قيامت با او در بهشت خواهند بود. [2] .



پاورقي

[1] تفسير علي بن ابراهيم.

[2] قمقام ص 85؛ ارشاد ص 202؛ کشف الغمه؛ تذکره‏ي ابن‏جوزي از ص 133 - ص 137؛ مطالب السئول ص 70.