بازگشت

آيا سرهاي مقدس با كاروان حسيني همراه بود؟


از برخي رواياتي كه پيش از اين از سيد بن طاووس نقل شد استفاده مي شود كه سرهاي مقدس در حركت كاروان حسيني از كوفه به شام با آن همراه بود.

اما مطابق برخي روايتهاي ديگر سرهاي مقدس پيش از كاروان حسيني به شام رسيد. شيخ مفيد در اين باره مي نويسد: «پس از آنكه مردم از چرخاندن آن - يعني سر مقدس - در كوفه فراغت يافتند، آن را به در قصر بازگرداندند و ابن زياد آن را به زحر بن قيس [1] سپرد. سرهاي اصحاب را نيز به او داد و به سوي يزيد، ملعون آسمانها و زمين گسيل داشت.


ابوبردة بن عوف ازدي [2] ، طارق بن ابي ظبيان [3] و شماري ديگر از كوفيان را نيز با وي همراه ساخت؛ تا آنكه به همراه سر مبارك بر يزيد در دمشق وارد شدند.» [4] .

از اين روشن تر در اين باره سخن شيخ مفيد است كه مي گويد: «سپس عبيدالله بن زياد پس از فرستادن سر حسين (ع) فرمان داد تا زنان و كودكانش را تجهيز كردند؛ و فرمان داد تا علي بن الحسين (ع) را غل و زنجير به گردن كردند. آنگاه آنان را همراه مجفر بن ثعلبه عائذي و شمر بن ذي الجوشن، به دنبال سر گسيل داشت. آنان حركتشان دادند تا به كساني كه سر را همراه داشتند رسيدند. علي بن الحسين (ع) در طول مسير با كسي يك كلمه حرف نزد تا آنكه به شام رسيدند...» [5] .


پاورقي

[1] شرح زندگي وي در جلدهاي پيشين همين مجموعه آمده است.

[2] وي از طرفداران عثمان بود. در جنگ جمل با اميرمؤمنان (ع) شرکت نکرد ولي در جنگ صفين به ياري او شتافت. او مردي منافق بود. با معاويه پنهاني مکاتبه داشت و نزد او از احترام برخوردار بود. (ر. ک. مستدرکات علم رجال الحديث، ج 8، ص 339.

[3] نيز نمازي گويد: «طارق بن ابي‏ظبيان (ابي‏شهاب) از کساني است که سر حسين (ع) را به فرمان عبيدالله بن زياد به دمشق بردند. (ر. ک. مستدرکات علم رجال الحديث، ج 4، ص 284).

[4] الارشاد، ج 2، ص 118.

[5] الارشاد، ج 2، ص 119؛ و ر. ک. تاريخ الطبري، ج 3، ص 338، الفصول المهمه، ابن‏صباغ مالکي، ص 193؛ مختصر تاريخ دمشق، ج 24، ص 111؛ مقتل الحسين، خوارزمي، ج 2، ص 58. محقق قرشي به نقل از عبدالباسط الفاخوري مي‏نويسد: «آنگاه عبيدالله سر شريف و علي بن الحسين (ع) و اهل حرم همراهش را با چنان شيوه‏اي آماده کرد که ياد آن تن را مي‏لرزاند و حتي حيوانات را مي‏ترساند» (حياة الامام الحسين بن علي (ع)، ج 3، ص 367، به نقل از تحفة الانام في مختصر الاسلام). ابوطالب مکي گويد: «سپس عبيدالله بن زياد، علي بن الحسين (ع) و اهل حرم همراهش را تجهيز کرد؛ و اين پس از آن بود که شماري را کشتند و بقيه را اسير کردند. آن هم با شيوه‏اي که ياد آن تن انسان را مي‏لرزاند و نفرت را نسبت به يزيد بن معاويه برمي‏انگيزد...» (قوة القلوب، ج 1، ص 75). در اين ميان سخن ابن‏تيميه شگفت‏انگيز است که اين حقيقت تاريخي را منکر شده و مي‏گويد: «ابن‏زياد پس از کشتن حسين (ع)، حرم او رابه سوي مدينه حرکت داد.» ر. ک. المنتقي من منهاج الاعتدال، ذهبي، ص 288.