بازگشت

عمره، تمتع يا مفرده


آيا امام عليه السلام احرامش را از عمره تمتع به عمره مفرده تغيير داد؟

يـا ايـن كـه چـون مـي دانـسـت سـتـمـكـاران به زودي از اتمام حج وي جلوگيري خواهند كرد از همان آغاز احرام مفرده بست؟

آنـچـه از ظاهر برخي متون تاريخي [1] و از صريح گـفـتار برخي مورخان برمي آيد اين است كه امام احرامش را از عمره ي تمتع به عمره مفرده تغيير داد.

ولي ظـاهـر و بـلكه صريح برخي از نصوص صحيح حاكي از آن اسـت كـه امام عليه السلام از همان آغاز وارد عمره مفرده شد؛ و تغيير در احرام بـه كـار نـبـوده است. اين نظر را فقيهاني همچون سيد محسن حكيم و آقاي خويي و آقاي سبزواري پذيرفته اند و برخي مورخان هم به آن اشاره كرده اند. [2] .

فـقـيـهان مسأله حكم خروج از مكه را براي كسي كه به قصد عمره مـفـرده آمـده و تـا مـاه ذي حـجه در مكه مانده است، مورد بحث قرار داده اند. ابن براج گويد: چنانچه روز ترويه


را درك كند واجب است كه حـج بـه جـاي آورد. [3] ايـن گـفـتـه از اقـوال نـادر اسـت. صـاحـب جواهر قايل به استحباب شده است؛ به ويـژه هـنـگـامـي كـه زائر تـا مـاه ذي حـجـه اقـامـت كرده باشد و به خـصـوص اگـر تـا روز تـرويـه، يعني هشتم ذي حجه در مكه مانده باشد. [4] .

بـرخـي از روايـات هـم كه مفادشان حرمت خروج است، با توجه به برخي روايات ديگر از جمله خبر يماني كه مي گويد، امام حسين عليه السلام يك روز پيش از ترويه، در حالي كه احرام عمره بسته بود خارج شد، حمل بر كراهت شده اند.

در ايـنـجـا نـخـسـت بـرخـي از روايـات و سـپـس گـفـتـار فـقـيـهان را نقل مي كنيم:

1ـ كـليـنـي: «عـلي بـن ابـراهـيـم، از پـدرش، و مـحـمـد بـن اسـمـاعـيـل، از فـضل بن شاذان از حماد بن عيسي از ابراهيم بن عمر يـماني نقل كرده اند كه چون از امام صادق عليه السلام درباره مردي كه درمـاه هـاي حج به عمره رفته و سپس به شهر و ديار خود بازگشته اسـت پـرسـيـده انـد؛ فـرمـود: اشـكـالي نـدارد؛ و چـنـانـچـه از آن سـال بـه حـج رود و سـپـس عـمـره مـفـرده بـه جـاي آورد، خـوني بر گردنش نيست. همان طوري كه حسين بن علي عليه السلام ـ در حالي كه به قـصـد عـمره وارد شده بود ـ يك روز پيش از ترويه به عراق رفت. [5] .

مفهوم اين روايت اين است كه امام حسين عليه السلام روز خروج از مكه حتي به احرام عمره هم محرم نبود، چرا كه روز ورود به مكه مكرمه احرام عمره بسته بود. دقت كنيد!

مـجـلسـي در كـتاب «المرآة» از اين روايت به عنوان «حَسن» شبيه به «صحيح» ياد كرده است. [6] .

شـيـخ طـوسـي نـيـز ايـن روايـت را در تـهـذيـب از كـليـنـي نـقـل كـرده اسـت، ولي بـا ايـن تفاوت كه در آن آمده است: «حسين در روز ترويه خارج شد». [7] .


مـجـلسـي در مـلاذ الاخيار از اين روايت نيز تعبير حسن و صحيح كرده است. [8] .

صـاحب جواهر گفته است: «و در تهذيب آمده است: «در روز ترويه بـيـرون رفـت»؛ و شـايـد ايـن روايـت بـه دليـل وجـود روايـت صـحـيـح مـعـاويـه صـحـيـح تـرباشد...». [9] .

2ـ كـليـنـي: «عـلي بـن ابـراهـيـم، از پـدرش از اسـمـاعـيـل بـن مـرار، از يـونـس، از مـعـاويـة بـن عـمـّار نـقـل كـرده اند كه گفت: به امام صادق گفتم: فرق تمتع گزار و عـمـره گـزار در چـيـست؟ فرمود: متمتع با حج مرتبط است، اما عمره گـزار چـون از عـمـره فراغت يافت، هر جا بخواهد مي رود. حسين بن عـلي در ذي حـجـه عـمره به جاي آورد و در روز ترويه در حالي كه مردم به مِنا مي رفتند رهسپار عراق شد؛ و انجام عمره در ماه ذي حجه بـراي كـسـي كـه قـصـد حـج نـدارد، بـدون اشكال است.» [10] .

مـجـلسـي در «المـلاذ» از ايـن روايـت تـعـبـيـر بـه مجهول كرده و گفته است: «شايد مقصود فرمايش امام، «وعمره به جـاي آورد» عـمـره تـمتع نيز باشد. چون انسان در صورت ناچاري جـايـز اسـت كـه حـج را بـه عـمـره مـفـرده تـبـديـل كـنـد، هـمـان طـوري كـه حـسـيـن بـن عـلي عليهما السلام انـجـام داد.احـتـمـال هـم دارد كـه بـا آگـاهي از اين كه نمي تواند حج به جاي آورد، نـيـت عمره مفرده كرده باشد؛ و احتمال دوم - كه خبر هم آن را تأييد مي كند - اظهر است.» [11] .

بـنـابـرايـن مـجـلسـي دربـاره ايـن خـبـر دو احتمال مي دهد:

يكم: تبديل عمره تمتع به عمره مفرده.

دوم: حـضـرت از هـمـان آغـاز نـيـت افراد كرده بود و تغييري در كار نبوده است.


بـه اعـتـقـاد مجلسي احتمال دوم از احتمال اول قوي تر باشد؛ ولي در بحار بـر احـتـمـال نـخـسـت تـصريح مي كند؛ و مي گويد: «در برخي از كـتاب هاي معتبر ديده ام... [امام] از احرام حج بيرون آمد و آن را عمره مفرده قرار داد.» [12] .

وي انـدكـي پـيش از اين در همين صفحه كتابش مي گويد: «و همچنين پـس از بـردن ظـن قـوي بـر ايـن كـه قـصـد قـتـل و تـرورش را دارند، از مكه بيرون آمد. حتي براي آن حضرت ـ جـان مـن و پـدر و مـادر و فـرزنـدانـم فـدايش باد ـ ممكن نشد كه حج خـويـش را بـه پـايـان بـرسـانـد، در نـتـيـجه از احرام بيرون آمد و ترسان و مراقب از مكه خارج شد...». [13] .


پاورقي

[1] طـبـرسـي گويد: «هنگامي که حسين عليه السلام آهنگ رفتن به عراق کـرد بـر گـرد خانه کعبه طواف نمود و سعي ميان صفا و مروه به جـاي آورد و از احـرام بيرون آمد؛ و آن را عمره قرار داد. زيرا از بيم آن کـه در مـکـه دسـتگيرش کنند، نتوانست حج را به پايان برد...»(اعلام الوري، ص 230).

ابـن فـتـال گـويـد: «و از احـرام بـيـرون آمد و آن را به عمره مفرده تـبـديل کرد، زيرا نمي توانست حج را به پايان برد...» (روضة الواعظين، ص 177).

ظـاهر اين دو قول حاکي از آن است که امام عليه السلام نيت احرامش را از عمره تمتع به مفرده تغيير داد.

امـا شـيـخ مفيد (ره) در (ارشاد، ص 218) گويد: عبارت «چون نمي تـوانـسـت حـج را کـامـل انـجام دهد» به اين معنا نيست که از احرام حج بيرون آمد.

يـکـي از پـژوهـشـگران معاصر ميان دو عبارت «تمام» و «اتمام»فـرق نـهاده و گفته است که معناي اتمام آن است که امام عليه السلام لباس احـرام حـج پـوشـيـد. وي مي گويد: «زيرا کلمه اتمام به معناي آن اسـت کـه امـام عليه السلام لبـاس احـرام حـج پـوشـيد، نه آن که حج را به پايان رساند». (وقعة الطف، ص 149).

[2] شـيـخ بـاقـر شـريـف قرشي گويد: «و اين ـ يعني تغييرـ خـالي از تـأمل نيست. طبق آنچه فقيهان گفته اند، کسي که نتواند حـج بـه جـاي آورد بـا قرباني کردن از احرام بيرون مي آيد و نه بـه تـغـيير دادن حج به عمره؛ و اين کار موجب بيرون آمدن از احرام حـج نـمـي گـردد». (ر.ک. حياة الامام الحسين بن علي عليهما السلام، ج 3، ص50).

[3] ر.ک. المـهـذّب، ج 1، ص 272 «کسي که در ماه هاي حج به قـصـد عـمره ـ و نه حج تمتع ـ برود و سپس تا روز ترويه در مکه اقامت گزيند، واجب است که احرام حج ببندد و به مني برود...».

[4] ر.ک. جواهر الکلام، ج 20، ص 461؛ و ر.ک. الدروس ج 1،ص 336.

[5] کـافـي، ج 4، ص 535 شـمـاره 3؛ و بـه نقل از کافي وسائل، ج 14، ص 310، باب 7، حديث شماره 2 و ج10، ص 246.

[6] مرآة العقول، ج 18، ص 234.

[7] التهذيب، ج 5، ص 436، حديث شماره 162؛ الاستبصار، ج2، ص 327، شماره 1160.

[8] ملاذ الاخيار، ج 8، ص 459.

[9] الجواهر، ج 20، ص 461.

[10] کـافـي، ج 4، ص 535، حـديـث شـمـاره 4، بـاب «العـمـرة المـقـبـوله فـي اشـهـر الحـج»؛ و بـه نـقـل از آن؛ الوسـائل، ج 14، ص 310، بـاب 7، حـديـث شـمـاره 3«بـاب انـه يـجـوز ان يـعتمر في اشهر الحج عمرة مفردة و يذهب حيث شاء».

[11] ملاذ الاخيار، ج 8، ص 461؛ و شوشتري گويد: «پس ملتزم شد که احرامش را عمره مفرده قرار دهد و حج تمتع را ترک گويد.»(الخصائص الحسينيه، ص 32).

[12] بحار، ج 45، ص 99.

[13] همان.