بازگشت

امتثال نمودن خطاباتي كه مخصوص او بود


چون اين مقدمه ها معلوم شد، مي گوئيم كه جناب خامس آل عبا حضرت سيد


الشهداء امتثال نمود خطابي را كه از جانب الهي مخصوص او بود در آن صحيفه ي مختومه كه جبرئيل آورد و به پيغمبر داد، پس پيغمبر (صلي الله عليه و آله) آنرا به حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) داد و او به امام حسن (عليه السلام) داد و او به جناب امام حسين (عليه السلام) داد پس عمل نمود بخطابي كه مخصوص او بود [1] و به سبب اين امتثال حاصل مي شود از براي متوسلين به آن جناب امتثال جميع خطابات ارشاديه و تكليفيه.

و متحمل گرديد مصيبتي را كه سبب آن عطا شد به آن جناب اجري كه موجب است از براي متمسك به آن حضرت، رفع جميع مصيبتها كه از فروع آن نجات از عقبات است، و در وقت امتثال آن خطاب خاص مخاطب به خطابي شد كه به سبب آن رفع مي شود از متوسلين به او خطابات تعجيزيه و تهكميه، پس به سبب وسائل او حاصل مي شود امر به طاعات، نماز و روزه و صدقه و حج و عمره و جهاد و زيارت يعني ثواب اينها را به او مي دهند، بلكه ثواب اعلاي افراد آنها كه مستور است صدورش از تو، بلكه گاهي حاصل مي شود به آن ثواب اعلاي افرادي كه تصور نمي شود وقوع آن از تو مثل حج و جهاد در ركاب حضرت پيغمبر (صلي الله عليه و آله)، بلكه گاهي حاصل مي شود از براي تو به حسب كميت آنه ممكن نيست از تو واقع شود، مانند صد حج، مثلا در ميان وسائل آن حضرت چيزي است كه به سبب آن ثواب صد هزار حج از براي تو نوشته مي شود [2] بلكه در يك زيارت به هر قدمي صد هزار حج است [3] و از اين بالاتر آنكه گاهي حاصل مي شود تو را چيزي كه ممكن نيست وقوع آن في نفسه مثلا كشته شدن و بخون آغشته شدن در راه خدا ممكن نيست مگر يك دفعه و از جمله وسائل امري است كه ثواب آن هزار مرتبه كشته شدن در راه خدا به تو مي دهند [4] پس به اين امور جميع مصيبتهاي متحققه ي تو رفع مي شود.


و از تو دفع مي شود بلياتي كه مترقب آنها هستي، و عقبات بر تو سهل مي گردد و از هولها و ترسها ايمن مي شوي در اين راهي كه پيش داري، و امتثال جميع خطابات ارشاديه و تكليفيه مي شود، و آثار صفات محموده به تو داده مي شود، و درهاي بهشت كه بر رويت بسته اي گشوده مي شود، و درهاي آتش كه باز كرده اي بسته مي گردد، و آتشهايي كه الآن بر تو احاطه نموده خاموش مي شود، و به آن درجات و ارتفاع درجات، بلكه رفع درجات حاصل مي گردد، بلكه مقامي كه تصور آن نمي شود به تو مي دهند.

و خوب است كه اندكي اين مطالب را توضيح نمائيم.

پس گوش خود را بدار و دل خود را جمع كن و بشنو اين كلمات را كه الآن خطابهاي بسيار به تو متوجه است كه بايد از عهده ي آنها برآئي پس از خواب غفلت بيدار شو كه چند روزي ديگر حالت قيامت صغري به تو متوجه است كه در آن خطابهائي كه بسوي تو خواهد رسيد، كه چه قدر سخت است، و از عاقبت حذر نما كه عنقريب قيامت كبري كه محشر است، برپا شود.

خطابهاي سخت به تو متوجه مي شود كه چه قدر مخوف و مهول و عظيم و سخت است، و به وسائل حسيني امتثال جميع خطابات مي شود و همه ي امور سهل و آسان مي گردد، و بيان آن به بيان سه كيفيت است:


پاورقي

[1] بحار 192:36 - امالي صدوق مجلس 63 ص 328.

[2] بحار 43:98 - کامل الزيارات باب 66 ص 164.

[3] بحار 87 : 98 - کامل الزيارات باب 70 ص 172 مخفي نماند که عدد (صد هزار) را پيدا نکرديم اگر چه «هزار و هزار» وارد است.

[4] بحار 89:98 - کامل الزيارات باب 70 ص 172.