بازگشت

قيام حضرت امام حسين (ع)


قيام حضرت امام حسين ( ع) " مناسبت ايام با موضوع سخنراني ـ طرح دو سؤال ـ توجه به زواياي تاريخ ـ علت علاقه مردم ايران به خاندان رسالت ـ شروع نهضت ـ مأموريت حضرت مسلم ـ اشتباه بعضي از نويسندگان ـ جواب از سؤال دوم " اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ، رب اشرح لي صدري و يسرلي امري و احلل عقده من لساني يفقهوا قولي .

مناسب ايام با موضوع سخنراني : به اعتبار تصادف ايام با ماه محرم در اين جلسات اخير ما به سؤالي كه از طرف شنوندگان گرامي طرح شده بود پاسخهائي داديم ، اگر به خاطر داشته باشند شنوندگان عزيز ما در جلسه گذشته دو سؤال طرح شد يك سؤال جواب گفته شد و سؤال ديگر به اعتبار نرسيدن وقت موكول به اين جلسه گرديد ؛ طرح دو سؤال : آن دو سؤال اين بود سؤال اول آنكه چگونه حسين بن علي سلام الله عليه در سنة (61 ) هجري بدست معتقدين مذهب پيامبر اسلام جد او بنام اسلام كشته شد .

جواب اين سؤال و طريقي را كه اشتباه كاريها منتهي به اين نتيجه شد ما به عرض رسانديم ، سوال دوم .

اين بود كه در يك صحنه و ميدان جنگ هميشه قوائي را كه حريف بر عليه دشمن خود مجهر مي كند تناسبي از حيث عدد با قواي دشمن دارد ، في المثل اگر يك قواي هزار نفري در يك نقطه اي متمركز شد حريف خيلي كه احتياط بكند يك قواي دو هزار نفري تجهيز مي كند ، بنابراين سبب چيست كه در مقابل جمعيت كوچك 72 نفر و يا 120 نفر از اصحاب مولانا الحسين سلام الله عليه حريف يك قواي سي هزار نفري حداقل و يا صد و بيست هزار نفري حداكثر با اختلاف اسناد تاريخي به ميدان و صحنة كربلا فرستاد .

توجه به زواياي تاريخ : براي حل اين مشكل بايد متوجه دقايقي چند از زواياي تاريخ در آن عصر و زمان بشويم ، اولا بايد دانست ايرانيها اصولاً از ابتداي ظهور اسلام در طريقي بودند كه اسلام آنها مخلوط بود با علاقه و محبت به علي و اولاد علي عليه السلام ، دلايلي براي اين مطلب هست كه اگر ما بخواهيم به ذكر آن دلائل بپردازيم باز امروز هم به تقديم جواب موفق نمي شويم ، و لذا از ذكر همة آن ادله مي گذريم ، فقط يك دليل زنده روشني تقديم مي كنيم و آن دليل اين است كه .

علت علاقه مردم ايران به خاندان رسالت : سيدالشهداء حسين بن علي سلام الله عليه داماد است نسبت به ملت ايران ، يعني شاهزادة عاليمقام ايراني بعد از سفر اسارت و رسيدن به مدينه دارالخلافه اسلام به عقد و ازدواج حسين بن علي بن ابيطالب سلام الله عليه درآمد و فرزند گراميش زين العابدين سلام الله عليه كه از طرف پدر از نسل و دودمان پيغمبر است از طرف مادر شاهزاده ايرانست ، بنا بر اين ائمه شيعه سلام الله عليهم اجمعين از زين العابدين تا امام دوازدهم حجه الله از حيث نسب از نژاد ايرانايرانيان بطور كلي طرفدتاريخ از علي و اولاد علي u ميكردند و روي علاقمندي به اين دودمان با دشمنان اين خانواده كه بني الاميه و بني العباس در رأس آنها بودند ، ايرانيها دشمني داشتند ، شروع نهضت در نهضت (61 ) هجري كه شروع نهضت در شعبان (60) هجري شروع شد يعني حسين بن علي از مدينة طيبه تشريف آوردند به مكه معظمه و در مكه معظمه منبر تشريف مي بردند همه شب و بر عليه بني اميه سخن مي گفتند و حقانيت خويشتن را اثبات مي فرمودند ، و بقدري در مكه خطابه هاي حسين سلام الله عليه منتشر شد و به قدري مؤثر واقع شد كه اكثر مردم گمان مي كردند مبدء نهضت و كانون فعاليت اباعبدالله خود مكه خواهد بود ، ولي به واسطه علتهائي كه داشت فرصت و وقت اجازة ذكر همة آن علتها را نمي دهد حضرت مولا محل نهضت خود را از حجاز به عراق منتقل فرمود ، يعني در نظر گرفتند كه كانون نهضت در عراق باشد .

مأموريت حضرت مسلم و به همين جهت مسلم بن عقيل را قبلاً به عراق فرستادند تا زمينه تمايلات مردم را نسبت به ورود مولانا الحسين ع فراهم كند ، و چنانچه ميدانيم اين زمينه هم به حد كمال فراهم شد و مسلم قدرت عمومي منطقة كوفه را در دست گرفت و به مولاي خود نوشت كه كوفه به نفع شما مجهز است .

اين يك دليل بود كه حضرت كوفه را كانون نهضت خود انتخاب فرمود ، البته اينها ادلة ظاهريه است والا در باطن امر ما مي دانيم كه پيغمبر محترم مكرر خبر داد : فرزند مرا در صحنه و منطقه اي كه نامش كربلا است با اين شرايط مخصوص دسته اي از امت من خواهند كشت و لذا حوادث را مخصوصاً حوادثي كه عامل اجراي آن معصومين سلام الله عليهم اجمعين هستند ما هميشه بايد از دو جنبه نظر كنيم يك جنبة باطني و الهي قضيه و يك جنبة صوري و تاريخي قضيه .

از نظر باطن ام آن ساعتي كه حسين از مادرش عصمه الله متولد شد خبر كشته شدن او را پيغمبر اكرم از راه باطن به مردم ابلاغ فرمود و مكرر فرزند زادة خود را مي بوسيد و مي گريست و مي فرمود : كه اين فرزند زادة من به دست شقي ترين افراد از امت من در آينده كشته خواهد شد .

محل شهادت هم نيز تعيين شده بود .

پس در باطن قضيه مولا مأمور است به مأموريت الهي كه بيايد در منطقه اي كه خدا اراده كرده و كشته شود به وضعيت و تحت شرائطي كه خدا خواسته است ، اما ظاهر قضيه يك علت از اينكه حضرت كانون نهضت را در عراق در نظر گرفتند حسن استقبالي بود كه مردم كوفه از جناب مسلم كردند .

حساب ديگري بود در كار ، كه نزديك بودن عراق به سر حد ايران است حضرتش پيش بيني مي فرمودند كه اگر نهضتي بكنند قسمت معظم از ايرانيها كه طرفدار شخصيت حسين بن علي هستند به مساعدت حضرت خواهند برخواست و ايرانيها اضافه بر جهت ديني يك حساب وطني هم داشتند .

اولا از نظر دين ملت ايبعضي از نويسندگان : اينكه گوشه و كنار بعضي از نويسندگان جاهل و بي اطلاع گمان مي كنند كه تشيع مذهب مستحدثي است كه از عصر صفويه به وجود آمد ، علت جهالت و بي سوادي نويسندگان است ، ايرانيان اصولا بر مشرب تشيع بودند .

زيرا هسته اولي و ريشة اصلي مذهب تشيع محبت و دوستي علي و اولاد علي سلام الله عليهم اجمعين است .

به اين معني از صدر اول اسلام در اكثريت ملت ايران وجود داشت ، و مولانا الحسين اراده فرمودند كانون نهضت در عراق باشد كه ايرانيها لدي الاقتضاء بتوانند از روي علاقه و محبت به وجود مقدسش پيوستگي پيدا كنند و قواي حضرت به حدي به كمال برسد كه در مقابل قواي مركزي بني اميه ايستادگي كند .

مردم ايران هم علاقمند به علي و اولاد علي هستند اين نهضت ها شعاعي از نهضت هاي حسين بن علي است اين جرقه ها از كانون نهضت كربلا سرچشمه گرفته است و اگر ما بتوانيم با سرع وقت حادثة كربلا را خاموش كنيم ممكن است نهضت هاي ري و نقاط مختلفه عراق و ايران خود به خود خاموش شود و يا به آساني از بين برود و اتفاقاً اين پيش بيني اين مرد هم درست از آب درآمد يعني بعد از كشته شدن سيدالشهداء سلام الله عليه و انتشار خبر تقريباً براي يك مدت كوتاهي نهضت هاي ري و نهضت هاي عراق و نقاط مختلفة ايران خاموش شد تا دو مرتبه در زمان نهضت مختاربن ابي عبيده ثقفي باز دامنة اين نهضتها شروع كرد به خودنمائي كردن و جلوه گجواب از سؤال دوم پس جواب از سؤال دوم كه چرا براي قواي 120 نفري حريف 12000 نفر مجهز كردند ، از نظر تاريخ جواب اين شد كه اين قوا براي جمعيت هفتاد و دو نفر و يا 120 نفر اصحاب ابيعبدالله تجهيز نشده بلكه اين قوا تجهيز شده بود براي سركوبي نهضتهاي وسيعي در نقاط مختلفه و كشور وسيع ايران و عراق ، منتهي چون مصادف شد با ورود اباعبدالله والي يعني " ابن زياد " حاكم كوفه از مجموعه اين قضاياحداكثر نتيجه را گرفت، اولا پسر سعد را تطميع كرد و استخدام كرد ثانياً با اين قواي بزرگ حمله به آن قوة كوچك و جمعيت مختصر ابي عبدالله كرد كه محو و فنا و كشتگرفت .

و ثالثاً عدة بيشتري راعبدالله الحسين u شريك كرد و از مجموعه حوادث اپس اين قبود وقت ما گذشت سخن را در اينجا خاتم.وصلي الله علي سيدنا محمد و آل بيته الطيبين الطاهرين


فقيد سعيد مرحوم آقاي دري (سيد جلال )