بازگشت

صفات معنوي


آسمان معدن و سرچشمه فيوضات الهي است، و حسين معدن آن فيوضات است، اما (با اين تفاوت که) حصول به آن آسان تر و اسباب آن فراهم تر و اثر بخشي آن بيشتر است. آسمان محل بالاتر رفتن دعا و استجابت آن است، نام حسين عليه السلام نيز موجب استجابت دعاست، کما اينکه اين امر در دعاي آدم و زکريا عليهماالسلام و ديگر کساني که متوسل به خمسه طيبه شده اند، تحقق يافته است.

فرياد مظلوم به آسمان مي رسد، از کربلا هم فرياد مظلومان به نحو خاصي برخاست. ناله يتيمان به آسمان مي رسد، بويژه آنگاه که گريه کنند عرش ‍ خدا مي لرزد؛ در کربلا هم ناله يتيمان با آن شرايط خاص خودشان، بلند گرديد.

در آسمان براق وجود دارد که سوار خود را تا قاب قوسين رساند؛ در کربلا نيز ذوالجناح وجود داشت که صاحبش را - آنگاه که از زين به زمين افتاد - به مرتبه انا من حسين، (من از حسينم) رساند. آسمان معراج پيامبران است، اما کربلا معراج فرشتگان مي باشد. آسمان، موقعيت مؤثر در هوا و زمين دارد، اما موقعيت کربلا در آسمان و عرش اثر گذاشت. در آسمان فرشتگاني وجود دارند که در حال تسبيح، تهليل و تکبير هستند و گروه هايي در حال قيام و رکوع و سجود و قنوت اند؛ اما در کربلا فرياد و ناله و استغاثه بلند بود، که اين ناله و فرياد در عالم عبوديت و تسليم از تسبيح ملائکه، نزد خداوند محبوب تر است. در آسمان تمامي فرشتگان در برابر آدم سجده کردند، اما در کربلا همه ملائکه و پيامبران بر بدن حسين عليه السلام نماز خواندند.

خداوند آسمان را به سقف مرفوع و برافراشته توصيف کرده است، و حسين عليه السلام را نيز سقف رافع درجات، براي متوسلين به او قرار داد. و نيز خداوند آسمان را به سقف محفوظ توصيف کرد، امام حسين عليه السلام را نيز سقف حافظ براي کساني قرار داد که به او پناه مي برند.

خداوند در مورد آسمان فرموده است: و انزلنا من السماء ماء طهورا [1] (از آسمان آب پاک فرو فرستاديم)، ولي امام حسين عليه السلام سبب نزول آب پاک است، زيرا به خاطر اوست که باران را فرو مي فرستد، و همچنين هنگامي که طلب باران کرد، باران بر او نازل شد و مخلوقات خدا از چهارپايان تا مزارع و مردم بسياري از آن سيراب شدند. علاوه بر اين، خداوند به آن حضرت اين ويژگي را داده است که به واسطه او آبي فرو فرستاده که همه ناپاکي ها و بليات معنوي را پاک مي کند، و آتش را خاموش ‍ مي سازد، که اين آب، درست از آب بهشت است.

خداوند درباره آسمان فرموده است و في السماء رزقکم و ما توعدون [2] (روزي شما و آنچه به شما وعده داده شده، در آسمان است.) بنابراين روزي دنياي فاني در آسمان است؛ اما روزي حيات جاودان و آنچه از فوز و دستيابي به بهشت ها و درجات آن به شما وعده داده شده، در حسين عليه السلام است.


پاورقي

[1] فرقان، آيه 48.

[2] زاريات، آيه 22.