بازگشت

اهل بيت امام حسين و آغاز اسارت آنان


بدان که بعد از نهب و غارت و سوزاندن خيمه ها و غير آن، دختران پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم و بقيه زنان و کودکاني که بودند اسير و دستگير کردند. به خدا قسم! اين حکايت،


جگرها را کباب مي نمايد، زيرا که اسير کردن دختران پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم را به اين ذلت، گفتني و شنيدني نيست.


ياليت صم صماخي قبل أن قرعت

اذني بسبي النساء الهاشميات


کاش کر بودم و نمي شنيدم که زنان هاشميه از اولاد رسول هاشمي را اسير کردند.


مکشفات علي الأقتاب عارية

مصفودة بجسوم عبهريات


آه! کاش نمي شنيدم که آنها را برهنه بر شتران بي کجاوه سوار کردند و بدن هاي ضعيف آنان را با قيد و زنجير مقيد نمودند.

بدان که از بعضي از حکايات استفاده مي شود که آنها را در محامل و کجاوه ها نشانيدند، چنانچه در حکايت مسلم جصاص خواهد آمد، [1] و لکن از روايات، زيارات، قصائد و اشعار علما برمي آيد که ايشان را بر اقتاب عاريه - يعني پالان هاي عاري - نشانيدند. پدر و مادرم فداي مظلومي شما باد اي اهل بيت!

بلکه از اخبار و غيره برمي آيد که آنها را به قيد و زنجير درآوردند، چنانچه در زيارت حضرت صاحب الامر - عجل الله تعالي فرجه الشريف - که از ناحيه مقدسه صادر شده، مي فرمايد:

«و سبي أهلک کالعبيد، و صفدوا بالحديد، فوق أقتاب المطيات»؛

اهل و عيال تو را همانند بندگان اسير کردند و آنها را با آهن و زنجير مقيد کردند و به رقبه هاي شتران نشانيدند.

«تلفح وجوههم حر الهاجرات، يساقون في البراري و الفلوات، أيديهم مغلولة الي الأعناق، يطاف بهم في الأسواق»؛ [2] .

حرارت و تابش آفتاب، چهره هاي آنان را بريان کرد مي سوزانيد و آنها را در بيابان ها مي دوانيدند در حالي که دست هاي آنها را به گردن هايشان بسته بودند در بازار مي گردانيدند.

محتشم مي گويد:


جمعي که پاس محملشان داشت جبرئيل

گشتند بي عماري و محمل شترسوار




[شاعر ديگري مي گويد:]


عجبا من السبع الطرائق کيف لم

تنشق والأرضين لم تتصدع؟


أسفا عليه والکواکب کيف لم

تنقض والأفلاک لم تتعطل؟

تعجب مي کنم که چرا آسمان هفتگانه منشق نگرديد؟ و چرا زمين ها شکافته نشد؟

متأسفم که چرا ستاره ها بر زمين نريختند؟ و چرا افلاک از حرکت نايستدند؟!


قتل ابن فاطمة و تلک حريمه

بيدي الأعادي لا کفيل ولا ولي


حسين عليه السلام پسر فاطمه عليهاالسلام را کشتند و اينک زنان و حريمش بر دست دشمنان گرفتارند نه ايشان را کفيلي و نه دوستي است.


هل تقبلون بأن خير نسائکم

في الأسر يستعطفن من لم يقبل؟


اي شيعيان! آيا مي پسنديد که بهترين زنان شما - بلکه بهترين زنان عالم - را اسير کنند و آنان با التماس و مدارا گويند: به ما رحم کنيد و ما را اذيت مکنيد و کسي از آنان قبول نکند؟


قوموا اذا لم تدرکوه تدارکوا

تلک العقائل من أکف الجحفل


اگر سيد و مولاي خود را درک نکرديد که جانتان را فدا کنيد و او را از دست کفار خلاص نماييد؛ برخيزيد و اين زنان مخدره را از دست اين لشکر کفر اثر خلاص کنيد.


پاورقي

[1] بحارالانوار: 114/45.

[2] بحارالانوار: 322/101.